Hallå! Vi ska bygga en 1-plans villa på ca 210 kvm (ink garage) och vet inte vad vi ska ha för värmepump. Jag har snöat in mig på luft/vatten men jag vet inte vad som är bäst. Lite info om huset, 260mm isolering i väggarna och 500mm i tak, vattenburen golvvärme i gjuten platta med 300mm cellplast, tror att vi ska ha fxt ventilation också om det passar bra ihop. Är det någon som har några synpunkter på valet???

Mvh / letar_hus
 
Blir det kallt ute då du behöver mest värme då stannar en luft/vatten värmepump.

Protte
 
prototypen skrev:
Blir det kallt ute då du behöver mest värme då stannar en luft/vatten värmepump.

Protte
öhhh va!!??? hade det varit så så hade det vål knappast varit så populärt som det är eller???
jag har en från stiebel Eltron där hela pumpen sitter inomhus i min källare med två galler i grunden där luften tas in och spottas ut.
och jag kan lova att det fungerar hur bra som helst även när det är -15 grader...
 
Protte har delvis rätt. Ju kallare ute, desto sämre verkningsgrad. Under en viss temperatur (varierar med fabrikat) så stannar den. Därför passar luft/vatten bäst i de södra delarna av Sverige där det inte blir -35 så ofta...
 
Det är framför allt effekten som går ner när det blir kallt, just nar man som sagt behöver den som bäst. Verkninsgraden minskar också, men vanligen inte så mycket.
 
Tja, en del pumpar jag kollat på åt bekanta under senare tid sjunker så pass mycket som upp till 40% i uteffekt från +7 till -7 samtidigt som verkningsgraden sjunker med 40-45% delvis också pga att man behöver högre framledningstemperatur när det blir kallare men också för att kallare luft gör att förångaren inte förmår att ta upp lika mycket energi. Ner mot -20 när de flesta pumpar stannar kan verkningsgraden vara så låg som nästan 1:1.
 
Det låter ju inte som att det är så jätte bra med en luft/vatten pump. Vi ska bygga i sörmland, där blir det ju sällan -35 grader. Är det någon som vet något om comfort zone? Är det ett bättre alternativ kanske?
 
På pappret ser det ut att vara en vettig lösning iom att den ger så pass bra ut. Har en stående som jag skall koppla in nu i höst så jag kan inte säga nåt om utfallet ännu. Vi får se. Frågan är hur det funkar även här när det blir riktigt kallt ute. Skillnaden mote en enbart uteluft är ju att man försöker återvinna så mycket som möjligt av den utventilerade värmen men övrigt värmeläckage kan man inte kompensera för när utetempen är lägre än vad förångaren orkar kyla den utblåsta luften till. Då finns ingen nettovinst längre. Men vi får som sagt se.
 
letar_hus skrev:
Det låter ju inte som att det är så jätte bra med en luft/vatten pump. Vi ska bygga i sörmland, där blir det ju sällan -35 grader. Är det någon som vet något om comfort zone? Är det ett bättre alternativ kanske?
Du får betydligt bättre komfort/ekonomi med en FTX rotationsvärmeväxlare, tillsammans med en luft/vattenpump typ Daikin Altherma.
 
imported_peter skrev:
öhhh va!!??? hade det varit så så hade det vål knappast varit så populärt som det är eller???
jag har en från stiebel Eltron där hela pumpen sitter inomhus i min källare med två galler i grunden där luften tas in och spottas ut.
och jag kan lova att det fungerar hur bra som helst även när det är -15 grader...
Det är väl så enkelt att då går den över till direktverkande el, visst var det det vi försökte bygga bort.

Alla med värmepumpar som har elpatron som spets effekt borde betala en avgift för att bygga ut effektreserven i landet för de betalar inte fullt ut via energiavgifterna.

VP med elpatron ger inte en linjär elbelastning mot temperatur skillnaden utan mera åt det logaritmiska hållet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.