Hej,

i mitt förråd så har jag en Grässlin timer kopplad till elpannan som då skall aktivera pannan vid olika tider på dygnet som man önskar sig, men inne i huset så har jag en likadan Grässlin timer som även under sig har en swich där det står manuell-off-auto.

Jag antar att denna timern är för utomhus delen ( värmepumpen). Rätta mig om jag har fel!? Är inte alls så kunnig i detta så vill gärna ha hjälp.

Om jag ställer in timern på att den skall värma 16-22 och 07-09 och ställer in knappen i mitten så är den på automode har jag förstått. Men vad gäller för swichen under timern skall den stå på auto eller manuell? Eller hör den ens ihop med timern? känns som att dem är ihop byggda.

Har luft och vatten värmepump som styr golvvärme/radiatorer och elpannan till varmvattnet.
Bor i Malmö i enplans villa på 150kvm.

Känns att ute delen startar hundra ånger om dagen så min tanke var att begränsa den med denna timern som har funnits sen huset byggdes 1982.

har även ställt in värme kurvan på menyn men upplever att värmepump arbetar konstant ändå.
 
Varför en extern timer? Styrsystemet till värmepumpen har ju stöd för schemalagd värme.
 
useless useless skrev:
Varför en extern timer? Styrsystemet till värmepumpen har ju stöd för schemalagd värme.
hej och Tack för frågan,

Köpte huset i april och då sa förra ägaren att man ej skall ändra något på dem här timern för att dem styr värmen. Tänkte inte så mycket på det då tills man nu märker att det pumpar för fullt.

Du menar att jag kan i menyn ändra hur och när det skall värma?
 
Exakt vad har du för prylar och hur är det kopplat?
 
Vet inte riktigt hur jag skall vara på frågan, IVT air 90 årsmodell 2008.
Värmepumpen står utanför förrådet med ute givare , detta är då kopplat mot pannan i förrådet som i sin tur är kopplad till huset genom marken som jag ej ser tyvärr.

underlättar det med foton eller?
 
Ja, bilder är alltid bra. Vad är det för panna? Vad är det för styrsystem? Vad styr timern?
 
H Hadisson skrev:
här är manualen till systemet.
 
  • Analog timer väggmonterad med vred för hand- och autoläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med mätare, säkringar, och tidsur på vägg, omgiven av rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulär enhet på vägg med grön indikatorlampa, knapp, och textur. Inneklimatkontroll eller ventilationssystem möjligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk specifikation för IVT Kombimodul värmesystem med modeller 200 A/W, 300 A/W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reklam för IVT Kombimodul värmeväxlare, röd och blå bakgrund, informationstext, bilder av hem och barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är klockorna kopplade så dom bryter strömmen till pannan och värmepumpen?
 
useless useless skrev:
Är klockorna kopplade så dom bryter strömmen till pannan och värmepumpen?
jag tror det om jag stänger av den här swichen under timern i huset så stängs värmen av.

därav att jag undrar om den skall stå på auto eller manuellt.
 
Verkar väldigt dumt att bryta strömmen till värmepumpen. Dels kan den ju frysa om det är minusgrader ute och dels sitter det en kompressorvärmare i den som håller oljan varm för att förhindra onödigt slitage när den startar. Kan inte vara nyttigt att starta varje dag med olja som sirap?

Det finns betydligt bättre sätt att styra värmen över tid.
 
tack för hjälpen.
 
H Hadisson skrev:
tack för hjälpen.
du hade rätt den bryter ej av strömmen då jag stängde av swichen och allt snurrade på som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.