Hej

Har en villa med luft/vatten panna nu, samt vattenburet värme system.

Det verkar intressant med solfångare.
Kan man koppla in solfångare till mitt nuvarande system, och tjäna pengar?

Vad kostar det i ca: pengar att montera detta? om man gör det själv...

Har man vatten eller glykol i solfångar systemet? (risk att det fryser på vintern om det är vatten i kan jag tänka mig)

Finns det någon bra tillverkare/återförsäljare i sverige? (helst i stockholm).

/Richard
 
På denna sida kan du hitta massor med företag som säljer solfångare

Alla solfångare, solenergi och solpanel leverantörer

"Vad kostar det i ca: pengar att montera detta? om man gör det själv..." Jag vet inte vad du tar i timmen :) ...

Man har glykol i vattnet...vattnet som går mellan solfångare och värmelagret är en egen krets skiljt från värme och tappvatten.

Du har idag troligen ingen ackumulator till din värmepump, endast en varmvattenberedare. Detta är lite av en djungel, men jag rekommenderar en ackumulator på minst 500l med en solslinga och två varmvattenslingor (en förvärmning och en VV-slinga).
Andra varianter går också, själv håller jag på att installera en varmvattenberedare med solslinga. Vattnet från denna kommer att gå in i min befintliga beredare i värmepumpen. Jag kommer alltså att ha ett sk. tappvattensystem, där solen bara värmer varmvattnet.
Dock har min nya solberedare en extra slinga som jag i framtiden ev. kommer att nyttja till att plocka ut överskottsvärme om jag ser att detta är lönt.

Du kan nog inte räkna med att hämta hem storkovan på ett sådant här projekt, din värmepump gör ju redan idag relativt billig värme, men som teknik och miljöprojekt tycker jag att det är utmärkt!
Lycka till!
 
Hej!
Snackade med "solstickan" på sfinx och han tycker man skall ersätta en solslinga med en värmeväxlare för att föra in det varma vattnet i toppen istället för i botten. Vinsten var att även vintertid så nyttjas varmvattnet bättre till tappvarmvatten plus att ta bort smsta driftfall på frånluftvärmepumpen när den skal värma upp till 65grader.

Någon kommentar eller erfarenhet till det?
Annars så ser min preliminära skiss ut att lägga det stora paketet från sfinx på taket som lutar ca 27grader och riktning 200grader, skapligt skuggfritt.
Ackumulator 750 l, och så var det det här med slinga eller värmeväxlare..

Tacksam för svar
/
Pille
 
Nu har jag kört ca:3 veckor med mitt solvärmesystem. 300l vvb med solslinga som sitter i serie (före) med befintlig vvb i frånluftsvärmepump. Fungerar kanon har inte kört en minut VP.
Det jag kan säga är att det är STOR skillnad om solfångaren skall hålla 65C eller 45C.
Min rekommendation blir att låta solfångarna jobba mot en så låg temp som möjligt för att jaga kWh, iaf när man har en annan värmekälla som startar automatiskt och toppar till användbar temperatur.
Kör man vedpanna eller annat "manuellt" så kan det nog vara bättre att låta solfångaren ladda med en användbar temperatur.

"Vinsten var att även vintertid så nyttjas varmvattnet bättre till tappvarmvatten plus att ta bort smsta driftfall på frånluftvärmepumpen när den skal värma upp till 65grader."
Min frånluftsvärmepump värmer bara till 50C, och upp till 60C en gång per vecka med elpatron (om man inte har blockerat den eller valt ur funktionen :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.