Hejsan.

Har huserat på forumet ett tag men inte tidigare frågat någo, har envist försökt hitta mina svar i gamla frågor. dock har min otroliga okunska i ämnet samt bristande kompetens på området lett till att komplikationer har uppstått i detta sökande. Där bestämde jag mig för att lägga min uppvärmningsframtid i era så mkt mer kompetenta händer :)

Situationen är följande.
Huset som skall värmas.
  • Trähus från 1938, tillägssisolerat 1997 (ej av oss)
  • Två våningar på vadera 70kvm samt en källare (70kvm där med). Iaf 40kvm av källaren vill vi värma upp (badrum där nere)
  • Ett tvårörssystem finns i huset. Termostater behöver antagligen bytas ut men annars i gott skick.
  • 2-glasfönster och isoleringen är inte den absolut bästa runt dörrar osv i dagsläget.
  • Huset ligger i Blekinge i den oerhört blåsiga staden Karlskrona.
  • Det är i dagsläget inte så mkt öppna ytor i huset och även att vi skall öppna upp kommer det vara flera mindre rum.

Värmesystem idag
  • En kombipanna (el/olja/el) från 70-talet.
  • En månadsförbrukning på ca 4100kw/h (december och Januari med snitt-temp över 0 grader)
  • En vattentemperatur (det vi tvättar oss i) på ca 65 grader (ventilen för att ställa detta är sönder)
  • Just nu en ut-temp för pannan på ca 45 grader. (När vi flyttade in stod den på 70! grader)
  • Idag finns ingen kakelugn men planen är väl att någon gång i framtiden installera en.

Vad vi vill uppnå

  • Sänka uppvärmningskostnaderna
  • Få ett miljövänligare alternativ
  • Säkerställa att vi kan använda oss av alternativa energikällor (som t.ex. sol) i framtiden om inte redan nu.


Jag har tittat lite på CTC EcoEL 1800 + EcoAir 107 samt deras tillhörande sol-cells-modul. (har dock inga prisförslag på detta). Några nämner Niebe, några andra Sayno, och ibland märken jag inte alls känner till. Frustrationen är total för mig men jag känner att pengarna bara rinner iväg iom den höga förbrukningen nu och jag måste agera snabbare än jag har kompetens till, och det är ju därför jag nu är här och presenterar min situation.

Så kort och gott... Hjälp mig är ni väldigt snälla! :surprised:
 
ska du ha nån form av värmepump, MÅSTE du ha låg tem system. om du kör med helt öppna termostater på radiatorerna & istället sköter inomhus tempen med schunten på pannan hur hög tempratur schuntar du då ut (gissnings vis när det är som kallast på vintern & så här års???)

om det behövs varmare än 50 grader när det är som kallast, så blir det dålig verkningsgrad på en värmepump
 
I dagsläget kör vi inte med helt öppna termostater. Dessa är just nu inställda på lite under 3'an på den 5-gradiga skalan. Detta ger oss en temperatur på ca 21 grader inomhus vid 0-gradig temperatur utomhus.

Den enda ändringen vi har gjort på schunten är när vi skruvade ner vattentempen på vattnet som gick i elementen från 70 grader till 45. Detta var en engångsföreteelse och sedan dess blev det faktiskt (utan att vi rörde termostaterna) varmare i huset.

Huruvuda det faktiskt behövs mer än 50 grader när det är som kallast kan jag inte svara på. Temperaturen har ju inte varit så låg denna vinter men det är inget problem att värma upp huset när det ligger runt nollan och vi har då inte termostaterna på max som sagt.
 
Grannen har precis fått offert på CTC EcoAir 105. Totalt inkl installation o moms 90000 kr.

Grejen är att de har högtempsystem med 70-80 grader. Efter att ha sökt lite på nätet verkar det ju vara omöjligt att ha värmepump överhuvudtaget på ett sånt system. Stämmer det? Man undrar varför någon som sett deras system offererar värmepump till dem i så fall. Tacksam för info så inte grannen blir lurad här!
 
värmepumpen kan arbeta själv, eller med stöd av elpatron, men när retur tempen in i värmepumpen är högre än 55 grader. så löser värmepumpen ur, den stänger av sig. den kan inte jobba med så höga tempraturer, det blir för varm gas. den kommer alltså bara att gå med enbart elpatron, om den når dena tempratur, o dom flästa värmepumpen måste återställas manuelt efter detta
en värmepump måste jobba med ett delta-t på ca 7 grader för att gse ska kondenseras rätt i kondensorn (få bra cop)
så om retur tempe max får vara 54 grader så är max ut 61 grader.
men äve om du kan värma uset med dessa tempraturer så är det inte långt ifrån att köra med elpatron vid dess tempraturer, så man ska tareda på om man har rätt radiatorsystem, innan man instalerar värmepump (men man kan j alltid upgradera radiatorsystemet..)
anledning 2 är att COP blir dåligare o dålegare vart efter värmepumpen gör varmare vatten idialiskt är att aldrig gå över 40 grader, så når man rugit bra värden (sånt man får med golvvärme)
 
Hej igen.

Nu kom ju tyvärr Phillinea och kidnappade tråden för att ta reda på huruvida grannarna blev lurade eller inte på sitt upplägg. Jag har gjort ett så gott försök jag kan för att lista upp de förutsättningar jag har så jag försöker leda in tråden på min ursprungliga fråga igen. Om det finns någon här ute som känner att de har några bra tips på vilka produkter jag borde införskaffa vore jag väldigt tacksam.
Har ni en liknande fastighet? Vilka produkter har ni då?
Erfarenheter av bra/dåliga pannor?
Åsikter ang. sol-värme?

CarMan är ju en erkänt bra källa och dina svar uppskattas alltid, även om det inte var just på min fråga =)
 
Jo, men CarMans svar har ju en viss relevans för din situation också. Om ni ligger på 45 graders framledning den här milda vintern så kan man ju undra hur det skulle se ut när vi får en vinter med litet mer minusgrader. Det är kanske inte bästa läget för att byta till värmepump? Som jag förstår det finns det brister i isoleringen som du är medveten om, fönstren är kanske inte så energieffektiva o s v...kanske du skulle göra något åt det först och se vad ni behöver för framledningstemp då?
 
Farzan skrev:
Jo, men CarMans svar har ju en viss relevans för din situation också. Om ni ligger på 45 graders framledning den här milda vintern så kan man ju undra hur det skulle se ut när vi får en vinter med litet mer minusgrader. Det är kanske inte bästa läget för att byta till värmepump? Som jag förstår det finns det brister i isoleringen som du är medveten om, fönstren är kanske inte så energieffektiva o s v...kanske du skulle göra något åt det först och se vad ni behöver för framledningstemp då?
Denna vintern hade vi en frameldningstemp på 70 grader initialt iom att det var inställningen från de förra ägarna (vilka hade det varmare än en bastu i huset).

Vi satte ner tempen till 40-45 grader och just nu är det inga problem alls att värma huset och temorstaterna står installda på lite under 3:an på den 5-gradiga skalan. Jag tror mao inte det är ett problem att värma huset med 45-gradigt vatten, även om det är lite kyligare ute än det varit denna vintern.

Men ja, självklart är CarMan's svar relevant iom att detta är något jag måste ta hänsyn till och jag försökte påvisa att svaret han gav är mig till nytta även att det inte var just den frågan jag ställt ;)
 
jag svara enbart för att etta även gälde dig, käns meninslöst att fundera på vad som passar eller ej, fören du gjort en relevant ters at ditt radiatorsysttem. (visardet sig att du inte kan ha värmepump, så är ju saken avslutad)

ställ upp alla termostater i några dar o ratta på shunten till du nått rätt temp, då kan du läsa av vad d har (gissar på att 35 grader är en bra temp när det är runt nollan)
 
CarMan skrev:
jag svara enbart för att etta även gälde dig, käns meninslöst att fundera på vad som passar eller ej, fören du gjort en relevant ters at ditt radiatorsysttem. (visardet sig att du inte kan ha värmepump, så är ju saken avslutad)

ställ upp alla termostater i några dar o ratta på shunten till du nått rätt temp, då kan du läsa av vad d har (gissar på att 35 grader är en bra temp när det är runt nollan)
Kanske har jag missat något här. Jag hade redan, utifrån de mättal jag fått fram ovan, bestämt mig för ett luft-vatten-system. Kanske var detta något överilat av mig i så fall.

Jag skall göra som du tipsar om och säkerställa att det faktiskt fungerar med luft-vatten. Skulel så vara fallet så väcker jag liv i tråden igen eller startar en ny för att åter ställa frågan om vilket luft-vatten-system som kan rekommenderas för mina behov.

På återseende. :)
 
Sorry jag menade inte att kidnappa din tråd fredrikadren. Trodde tvärtom att det tillförde något med lämpligheten av luft/vatten i såna system och prisförslaget, men misstog mig.

Tack så hemskt mycket för ditt svar CarMan!
 
Phillinea skrev:
Sorry jag menade inte att kidnappa din tråd fredrikadren. Trodde tvärtom att det tillförde något med lämpligheten av luft/vatten i såna system och prisförslaget, men misstog mig.

Tack så hemskt mycket för ditt svar CarMan!
Det gjorde det bevisligen, helt emot vad jag trodde :D

jag trodde jag var på det klara med den biten men har precis lärt mig att så icke vart fallet, och jag kan nog ha låtit lite mer irriterad än jag eg vart, ber om ursäkt för det.

Nu skall jag ta helg iaf och hoppas att huset klarar sig på de snart inställda 35 graderna... ;)
 
Vi har flyttat in i ett hus med det upplägget du nämner (ctc el + air), vårt hus är något större och byggt -23.
Jag tycker att systemet är ganska knepigt. När man har gamla vattenradiatorer verkar det väldigt svårt att kalibrera dem så att en inomhusgivare kan användas. Det gäller alltså att systemet begriper hur mycket det måste dra på för att bibehålla tempen konstant runt 21 grader (vi har dessutom nya element + bättre isolering i 15 år gammal tillbyggnad). Sen är det enl ett snabbt samtal med åf tydligen ingen mening för oss att använda nattsänkning eftersom huset är så pass stort (bruttoyta som är uppvärmd ca 220 m2). Dessutom tycks det svårt att få besked om på vilka sätt man kan spara pengar, vi har väldigt varmt i kranarna/vattenburen golvvärme i två rum men svagt tryck i kranarna. Nu är vi iofs inga proffs men kompetenta nog att någorlunda kunna följa en användarmanual men jag tycker som sagt att systemet är knepigt. Vi har haft problem med gigantiska elräkningar under nov dec som vi inte har kunnat förklara, förmodligen finns förklaringen ovan att något med inställningarna gör att elpatronen går hela tiden men det är vi inte kompetenta att få grepp om.
Ja, jag känner mig ganska uppgiven. Vet inte om detta eg är till hjälp för dig men det är mer komplicerat än vad man tror med dessa system, särskilt i gamla hus med ojämn värmehållning (kallras etc).
 
om man struntar i nattsänkning & låter värmepmpen styra hustempen, istället för radiator termostaterna. då brukar dom flästa värmepumpar slut att andvända elpatronen
 
vi har ju iofs en sorts givare som är monterad i hallen (nära en öppen spis korkat nog) så det är inte radiatorerna som styr men det verkar gälla samma sak för givaren som det du skriver om radiatortermostaterna. Känns fånigt att ha ett avancerat system som inte går att använda så som det är tänkt. Eller har förra ägaren blivit pådyvlad ett system som inte riktigt går att applicera i detta hus pga storlek, isolering etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.