Funderar på att installera en luft/vatten värmepump men tycker fläktarna är grymt fula.

Har en öppen veranda(i ett hörn) där golvet ligger 1300 över marken.
Kan man gömma fläckten under verandan eller är det risk att luften blir för stillastående?

Nån som har nån erfarenhet av nåt liknande?
 
Luften under verandan kommer att kylas ned, är det bara fritt så att den kan komma in ny "varm"-luft är det inget problem.
Men krävs rätt så fritt runt under hela verandan.
Skulle inte rekomendera att montera en större värmepump så, bör stå fritt för bästa funktion.
 
T
Var försiktig !

Slet ner en gammal luft/vatten under en altan där aggregaten varit monterat i ett källarfönster. Resultatet av denna montering blev frostsprängningar i altanens betong på undersidan  (altanen låg i väster/söderläge).

Om du vill dölja den under altanen skulle jag nog själv snickar några plyfaskivor bakom och ovanför aggregatet, så att all luft går in bakom och kastas rätt ut utan att få chansen att påverka betongen ovanför.

Det tar några år innan skadorna visar sig- denna var monterad 1985 och revs ned 2002, då var det stora släpp i betongen på undersidan.

Har för mig att luft/vatten brukar kräva allt mellan 3000-7000 m3/tim i luftomsättning om det är mindre aggregat så du måste snickra till något, annars får du en slags kortslutning av kyld luft som ligger och åker runt under altanen.
 
Verandagolvet som hamnar ovanför är ett trägolv med springor så luften kan passera relativt lätt.
Ingen fara för frostsprängningar alltså.
Det jag är rädd för är att luften blir för stillastående.
Då verandan ligger instängd i ett hörn så blir ju inte luftomsättningen den bästa.
Tack för svar iaf. :)
 
T
Kolla med någon om du inte kan "slava" fläkten,
d.v.s att du fixar en extra extern fläkt som slavstyrs av aggregatet, det borde få ut kylan.
 
Bra ide ;D. Det har jag inte tänkt på. Den fläkten behöver ju inte vara speciellt kraftig. Bara att få luften i rörelse.
Det kan man ju isåfall installera efteråt om det behövs.
Just nu står jag i valet mellan Luft/vatten eller Pellets eller båda delarna.
Men då kan jag se luft/vatten som fullvärdigt alternativ.
Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.