Halloj Nån som har koll på dessa pumpar?
Annons på blocket
www.tyve.nu
 
Inge som vet vad detta är elelr av säljaren?
 
A
Stilen på hemsidan påminner mycket om den gamla roslagsbrännaren, man kan misstänka koppling, roslagsbrännaren är en bra produkt egenutvecklad och tillverkad.
Det finns ju inga data alls om värmepumparna
Om det betyder att han byggt dessa själv eller...
Jag lutar åt kina.
Men kontakta honom och be att få data och referenser, och sen delar du med dig till övriga på forumet.
 
HANS SVAR

Jag har tagit fram denna pump för eget behov från början och varit med och
bestämt
delar i den och funktion. Etersom jag dem senaste 30 åren har sysslat med
konstruktion
tex pelletsbrännaren Roslagsbrännaren där styrningen tillverkades av oss i
Eskilstuna.
Delarna i pumpen är utvalda för att hålla läng och ge billig och bekväm
värme, pumpen
är hopmonterad i Kina, med Tyska, Amrekanska,Svenska och Italienska delar
endast
plåtstommen är Kinesisk.
Dem flesta uppgifterna finns på vår hemsida, men om du har andra
specialfrågor så
kan jag troligen svara på dem
 
A
Jaha
Inte tyckte jag att det stod något på hemsidan...
Special gas?....
Effekter vid olika ute temperaturer?

Kompressorn? Scroll, inverter, on/off? Eller handpumpad?

Köra mot så stora skillnader i vatten volym?

14kW?
380V?...(var finns det?)
Max 4ampere?, huvudström eller fasström?
vad blir 14000W/380V? 36A/21A
Jo om pumpen är handjagad.

Styrningen till roslagsbrännaren är just funktionell, inga finesser, lika avancerad som en Volvo PV.
Är det en sådan enkel styrning till värmepumpen kanske den fungerar riktigt bra!

Tyvärr är min erfarenhet att plåtstommar från kina har fullt utvecklad rost vid framkomsten till Sverige. Fast det är ju det minsta bekymret.

Dom måste göra något mer än stommen kan aldrig vara ekonomi i att skicka delar från hela världen till kina för ihopsättning, kanske kylrören och lödningarna -burrrr-
 
Han svarade idag på var den närmsta monterade pumpen fanns å den va hemma hos honom. Känns ju som man kan få ett oberoende utlåtande då haha :)
 
A
Jo jag misstänkte det
Frågan är, hur mycket handpåläggning han behöver för att få det att fungera?
Om man har insikt hur en värmepump fungerar och tycker om att mecka, skulle det vara kul att testa systemet, men inte för de pengarna, då skall allt bara fungera.
 
Kostar den verkligen 55000 kr verkar rätt dyrt för enbart ute enhet av okänt fabrikat.
 
A
Begär att få installations- och bruksanvisning. Det måste finnas annars är man ute på mycket tunn is som konsument. Dessa skall vara skrivna på ett lätt förståelig språk typ svenska ej mandarin...
 
Nä det känns rätt osäkert så tror jag hoppar den leverantören. Är väl bättre att ta nån i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.