Håller på att planera för nybyggt 1.5-plans hus utanför Linköping i Östergötland, cirka 200m2. Golvvärme i plattan och radiatorer på ovanvåning.

Planen är att ha värmepumpen ute i garaget cirka 15-20 meter ifrån huset, och ha en kulvert in. Ventilationen blir förmodligen FTX.

De flesta husleverantörer vill gärna sälja en bergvärmepump, det har vi idag och jag är inte helt emot det,men jag har funderat en del på luft/vatten.

Är medveten om att de kan låta en del, men tanken är ju att ha utedelen på baksidan av garaget bort från huset så det borde inte störa så mycket.

Själva frågan, blir det några problem med energikrav att använda en luft/vatten-pump?
Vi har haft en hel del problem med våra bergvärmepumpar, kanske bara är otur, vad vet jag.
Är det någon som har en uppfattning om hållbarheten/underhållet på luft/vatten? Bättre eller sämre än bergvärme ur det perspektivet?
 
Har ni återvinning av frånluften som man får med t.ex. FTX ska inte vara några problem med energikraven med luftvatten. Ni bor dessutom i södra delen av landet. Man brukar säga att söder om Gävle fungerar luftvatten lika effektivt som bergvärme om man väger in kostnaden för borrhålet. Utedelen på luftvatten är utsatt för väder och vind men sköter man rengöring ibland och har en bra lösning för kondensvattnet håller den länge. Kan vara fläktlagren som blir utslitna med tiden. Däremot låter inte 15-20 m kulvert som särskilt lyckat. Blir märkbara kulvertförluster plus det behövs en elektrisk varmvattenberedare i huset.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
Cirka 16 meter från platta till platta är det på min karta nu när jag kollade, vart går gränsen för rimliga förluster?

Ang varmvatten så ska vi ha eget vatten och min tanke var att dra upp det i garaget för ev behov av vattenrening och filter.

Hade tänkt att man kunde köra vvc in till huset men det kanske också blir för mycket förluster då.
 
U
D David L skrev:
Cirka 16 meter från platta till platta är det på min karta nu när jag kollade, vart går gränsen för rimliga förluster?

Ang varmvatten så ska vi ha eget vatten och min tanke var att dra upp det i garaget för ev behov av vattenrening och filter.

Hade tänkt att man kunde köra vvc in till huset men det kanske också blir för mycket förluster då.
VVC med kulvert i mark i ett enfamiljshus med få uttag dagtid låter som en dyr historia. Sätt en 40-60L VVB i huset istället, både billigare installation och drift vid den typen av installation.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
VVC med kulvert i mark i ett enfamiljshus med få uttag dagtid låter som en dyr historia. Sätt en 40-60L VVB i huset istället, både billigare installation och drift vid den typen av installation.
Du tänker att man matar den med varmvatten från garaget?
 
J Josth skrev:
Har ni återvinning av frånluften som man får med t.ex. FTX ska inte vara några problem med energikraven med luftvatten. Ni bor dessutom i södra delen av landet. Man brukar säga att söder om Gävle fungerar luftvatten lika effektivt som bergvärme om man väger in kostnaden för borrhålet. Utedelen på luftvatten är utsatt för väder och vind men sköter man rengöring ibland och har en bra lösning för kondensvattnet håller den länge. Kan vara fläktlagren som blir utslitna med tiden. Däremot låter inte 15-20 m kulvert som särskilt lyckat. Blir märkbara kulvertförluster plus det behövs en elektrisk varmvattenberedare i huset.
Jag tittade lite på Uponors tabeller här: https://brandportal.uponor.com/m/4e...al/TI-Ecoflex-piping-system-EN-1120217-v2.pdf

Med deras "Ecoflex Thermo VIP Twin" så tolkar jag det som att förlusterna blir 6.1w/m @ delta50 grader. Då har de dock ett djup på 0.8m i de beräkningarna och det tror jag inte att jag kan lägga den på pga grundvattennivå, så i verkligheten blir det väl sannolikt lite högre förluster.

Om man kan lita på deras tabell så blir det alltså cirka 100w förlust på 16 meter, har jag missat något eller verkar det rimligt?
 
Jag skulle anta ca 150 W kulvertförlust ungefärligt under uppvärmningssäsongen. Mellan 100 och 200 W verkar rimligt för 17 m.

El-beredaren inne kopplas mot varmvattnet från värmepumpen i garaget så det alltid finns lite varmvatten i huset utan att man måste spola länge. VVC är dåligt alternativ med kulvert och värmepump som då ofta tvingas göra korta varmvattenkörningar för att toppa upp varmvattnet.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
D David L skrev:
Om man kan lita på deras tabell så blir det alltså cirka 100w förlust på 16 meter, har jag missat något eller verkar det rimligt?
Eftersom vattnet cirkulerar så får du räkna på 32 meter rör.
 
Möjligt, men det står så här ang deras twinpipe:
"Heat loss for flow and return". Vilket jag tolkar som att de räknat med förlusterna både in och ut. Jag tycker det verkar stämma då förlusterna för ett enskilt rör är lägre per meter samma dimension.
 
U
D David L skrev:
Du tänker att man matar den med varmvatten från garaget?
yes! Då slipper du spola länge för att få varmvatten och du slipper förlusterna du skulle få med VVC
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.