Hej
Jag har en luft/vatten panna, som löser ut högpresostat larmet p.g.a för högt tryck i returledningen.

Jag skulle vilja ha övervåningen kallare, men skruvar jag ner termostaten så stryps flödet och trycket stiger, d.v.s det blir ett högtryckslarm.

Finns det någon typ av schunt com ma kan montera över befintliga rör som går till övervåningen?

typ autoterm
 
Visst är det en värmepump vi diskuterar?
Går det inte sänka mängeden värme som pumpen försöker tillverka istället för att strypa på utgången.

Några element går att strypa med termostaterna men de flesta ska så helt öppna och värmepumpen ska reglera temperaturen, då får du mest pengar kvar i plånboken.

Protte
 
öppna alla termostater fullt. den löser ut för att för många termostater stänger samtidigt.
vil du sänka tempraturen i några enstaka rumm, så ska du strypa flödet i desa radiatorer (termostaterna ska inte andvändas)

är det för varmt i alla rumm, nä termostaterna är fullt öppna, så ska du ändra på värmepumpen, så den produserar lägre temp på vattnet (du ska alltid eftersträva att värmepumpen produserar så låg framlednings tempratur som möjligt, detta ger den högsta verkningsgraden !!!)
 
prototypen skrev:
Visst är det en värmepump vi diskuterar?
Går det inte sänka mängeden värme som pumpen försöker tillverka istället för att strypa på utgången.

Några element går att strypa med termostaterna men de flesta ska så helt öppna och värmepumpen ska reglera temperaturen, då får du mest pengar kvar i plånboken.

Protte
Japp.

skiten klagar så fort man stryper några termostater.

Ska ta hit rör killen som monterade det, så han får kolla på det, annars får jag sova med öppen dörr...

sänker jag kurvan på värme pannan så blir det för kallt på nedervåningen, men en tröja kostar ju bara 200-300 kr....
 
S
Prova sänk hastigheten på cirkulationspumpen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.