Ska köpa ett hus med direktverkande el. Det finns ingen källare att sätta in någon typ av panna. Bergvärme låter dyrt. Hur skulle en luft-luft värmepump göra si i sammanhanget?? Enplans villa med inredd vind.
 
en luftvärmepump brukar ge nånstans mellan 1:3 -1:3,5 när den är ny.

bör kompletteras med elektronisk rumstemperaturstyrning till elementen.

kan ge effekter som halvering av uppvärmningskostnaden
 
låter ju inte helt fel.. har kollat upp med elbolaget och de som har huset nu förbrukar ca 19000 kwh/år ink. hushållsel. Huset är väldigt mycket tilläggisolerat.
 
TzeroX skrev:
låter ju inte helt fel.. har kollat upp med elbolaget och de som har huset nu förbrukar ca 19000 kwh/år ink. hushållsel. Huset är väldigt mycket tilläggisolerat.
kolla kostnaden för att byta till keramik eller glasradiatorer med trefaskoppling styrda av elektroniska rumsgivare. lägg sen till en värmepump

värmepumpens verkningsgrad är till stor del beroende av klimatzon och planlösning men jag kan garantera dig att hela paketet blir betydligt billigare än en vattenburen lösning
 
äldre radiatorer styrs av en termostat i elementet som löser ut när luften som kommer upp i elementet är som inställt värde ... dessa ser ut som plåtlådor och knäpper och låter samt luktar som en brödrost.

sen finns det oljefyllda radiatorer med både mekaniska och elektroniska termostater. dessa är mycket bättre men styr fortfarande bara värmen vid elementet.

sen finns det massiva radiatorer med rumsstyrning
dessa styr över tre faser, alltså varje element kan ge mycket effekt när dom får signal från rumsgivaren.
när sedan radiatorn stängs av elektroniskt så ger dom eftervärme en stund

vinsten är att temperaturen i rummet blir den inställda, och inte vid radiatorn. Trefaskoppling ger jämnare belastning på huvudsäkringarna. och radiatorerna blir inte känsliga för drag vid tex vädring eller öppning av ytterdörren. strålningsvärme från tex en eldstad stänger av elementen betydligt fortare då elden suger kyla efter fönstren som påverkar radiatorerna
 
Hej
Jag tycker 19000 kwh inkl hushållsel låter väldigt bra.
Jag skulle nog låta det vara, ev. prata med kommunens energirådgivare.
:)
 
Jag skulle nog också låta det vara...

Tänk på att besparingen bara ligger i uppvärmningen!

En normal familj i en normal villa (dvs 1,7 barn osv) förbrukar c:a 5000 kwh hushållsel och 5000kwh för varmvatten. Det som återstår för uppvärmning är 9000 kwh i ditt fall. Att spara hälften eller mindre av det kanske inte är lönt.
 
Hej
Komplettera gärna med en Styrsystem (ej Central)
utan rum för rum. Har tittat på IQTherm den reager väldigt snabbt på temperaturomställningar/Vädringar i det rummet.
Det är en svensk uppfinning som har
fått väldigt bra kritik av bl.a. råd och rön

Verkar prisvärd, relativ kort återbetalningstid.

http://www.iqtherm.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.