Installerar FTX ventilation och undrar om jag måste dra avluftningen (dåliga luften) ut genom taket ? Inluften till aggregatet ska jag ta genom kallvindsväggen och funderar på att även ta avluftningen här ?

Går det ? Har fått svar...
"Ja men minst 3meter i mellan dina galler och dom måste vara i samma nivå."

Någon som gjort så här ???
 
  • Gilla
shailesh
  • Laddar…
Finns det man kallar kombihuv-vägg.
Avluften (den smutsiga) blåser man rakt bort från huset.
Friskluften tas in på sidan eller under sidan.
Exempel: http://www.abcvent.se/ -> "Våra produkter" -> "ABC-COMBIDON"
 
FrittDrag skrev:
Finns det man kallar kombihuv-vägg.
Avluften (den smutsiga) blåser man rakt bort från huset.
Friskluften tas in på sidan eller under sidan.
Exempel: [länk] -> "Våra produkter" -> "ABC-COMBIDON"
Bra tips tackar,men...
Borde det inte vara ännu säkrare om jag har 3meter mellan rören, en varm sommar dag så så kanske avluften ändå sugs med in i det friska utelufts röret.

En ventilationstekniker sa att det går utmärkt att ha dina båda avluft/uteluft på samma fasadvägg om du har rören horisontellt jämna och minst 3meter i mellan.
 
Har du 3 meter imellan lär det inte vara någon fara.
Se gärna till att du riktar avluften, med till exempel ett galler, på ett sådant sätt att det blåser bort från intag, huskant etc.

"Kortslutning" mellan friskluft och avluft kan alltid uppstå när man har dom rätt nära varandra, men är inget större problem i vanliga fall (som ditt t.ex.)
 
FrittDrag skrev:
Har du 3 meter imellan lär det inte vara någon fara.
Se gärna till att du riktar avluften, med till exempel ett galler, på ett sådant sätt att det blåser bort från intag, huskant etc.

"Kortslutning" mellan friskluft och avluft kan alltid uppstå när man har dom rätt nära varandra, men är inget större problem i vanliga fall (som ditt t.ex.)
Tackar för hjälpen :)
 
När luft sugs in tas den till stor del från sidorna, när den blåses ut går den rakt ut. Detta fenomen gör att vi kan andas in och ut genom samma näsa och mun utan att riskera att få i oss någon större andel använd luft. Därför fungerar det också bra att ha ett kombinerat in- och utagsdon. Skulle några procent ändå blandas, gör det knappast något.
/Hans
 
  • Gilla
pfv
  • Laddar…
Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.