Håller på att göra iordning ett badrum och upptäckte att det finns ett ställe på väggen på ca 400mm i diameter där våtrumsfolien inte fastnat på tätmembranet, samma sak på två ställen på golvet.

Hur illa är det? Om man sätter kakel/klinkers över som det är, kommer det lossna/spricka?

Kan man åtgärda utan att riva ner allt och börja om?
 
Jag fick någon luftbubbla under också på något ställe när jag gjorde mina badrum, är det mycket kan du ju skära ett snitt i det, kleta in tätmembran bakom så det ligger mot, sen lappa över med en ny bit och limma den med rätt lim så det blir tätt enl instruktionerna. 400mm är ju rätt mycket så kanske värt göra det. Är det mindre så försvinner det bakom fixet sen när man sätter plattor.
Ingen större operation att snitta det där och lappa över, gjort på 20min förutsatt att du har folie/lim/osv över.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Material finns det gott om.
Ska man använda tätmembran eller folielim till skarvbiten?
 
Försök kleta in tätmembran under och skrapa/pressa fast den befintliga så att säga, sen den nya biten som du sätter över limmar du fast, ungefär som en manchett.
 
Se till att använda rätt limtyp för skarvbiten. Vissa system har (eller hade från början) olika limtyp för limningen på vägg/golv, och skarvlimningen. Limmet som används på väggen härdar inte om det är folie på båda sidor av limmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.