Har en kamin med åtföljande extra luftrör ingjutet i plattan. Mitt problem är på utsidan där grundläggaren bara avslutade röret utanför kantbalken så nu har jag ett vertikalt avloppsrör stigandes upp 3-4 decimeter alldeles utanför kantbalken. På detta rör monterade jag en 90 böj tillfälligt så inte regnet skulle fylla röret. Nu har det sett ut så i 7 år och man kanske borde göra en permanent lösning. Men hur göra detta? En plåthuvefter fasaden?
 
Varför har du ett vertikalt rör?
Är det så att det horisontella röret går över marknivå,
kan du sätta ett sådant här galler i liv med grundens yttersida
GR_stor.jpg
http://www.soliduct.com/gr-100/p-973.htm

Men om röret kommer ut från grunden under marknivå är det väl enklast med den 90° böj du har, och sedan två nya böjar över mark, så det blir regnskyddat.

Du kan kanske kan ta en bild och lägga upp, så vi ser hur det är gjort?
 
Njaaa, problemet är att röret kommer under kantbalken för att sen gå rakt upp 2 dm utanför grunden...
 
Bild
 
  • uploadfromtaptalk1346075959345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser ju trevligt ut :(

Sätt på en 90° vinkel till, så det blir skyddat för regn, och måla hela härligheten i samma färg som fasaden, så "försvinner" den.

Undersökningar visar att det tar 14 dagar att bli hemmablind ;)

Och det där är väl ändå inte husets "paradsida"?

Jag menar, kan du ha vattenslangen liggande så där,
kan inget annat göra det hela värre :cool:
 
Redigerat:
Så här fick vi, fast vi har ingen kamin :) ImageUploadedByTapatalk1346674032.496210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dags att väcka liv i denna nästan 8 år gamla tråden

Vi bor sedan 6 månader i ett nybyggt hus med en Contura kamin som har tilluft anslutet genom golvet. Vi har förmodligen områdets fulaste lösning utomhus för tilluft till kamin - "vertikalt avloppsrör". Istället för hål igenom alba kantelement så drogs rör under alba kantelement.

Tips mottages tacksamt på något proffsigare och snyggare att ersätta denna temporära lösning med.

Edit:
Ross-renoveringssats Ø125/110
https://www.vilpe.com/sv-fi/product/ross-renoveringssats-o125-110-2/
Detta eller liknande skulle kunna vara ett alternativ som permanent lösning.
(Tyvärr verkar just denna produkt vara enbart tillgänglig i Finland)
 
  • Vertikalt rör för kaminens tilluft som sticker upp genom grus vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
110 rör , en avluftningsventil för avlopp där käglan spärras så den inte tätar kan gå.https://www.google.com/search?q=avl...1.69i57j0l7.9465j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Sen en sak till, finns det dräneringshål under mark på röret, det kommer att bli mycket kondensvatten i röret när fuktig luft åker ner i marken ( röret och mark är kallt ). Så gräv upp och sätt ett T-rör på röret som kommer ut i mark.
 
  • Gilla
Anders Öfvergård
  • Laddar…
Många delar ett betongrör med muff på mitten vertikalt, och klär in röret med det.
Men ni får ju även försöka lösa så ni inte får in regnvatten i röret. Kanske med en liten hatt av något slag.
 
  • Gilla
Anders Öfvergård
  • Laddar…
Jag gjorde så här.
Jag har för mig att jag köpte en övergång från 100mm rund till fyrkantig ventilationskanal och sedan byggde jag in den.
"Plåttaket" är en snutt fönsterbleck om jag mnns rätt.
 
  • Ventilationsutlopp i plåt inbyggt i röd husvägg med anslutning till fönsterbleck ovanför grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders Öfvergård och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.