Jag ska gräva nytt avlopp inom kort, minireninsverk blir det som enligt avloppsnissen "drar mycket luft". Jag totalrenoverar förövrigt huset och la förra året om taket utan att förbereda för en rörgenomföring....

jag har inte fixat badrum på övervåningen än men det va i den vevan jag tänkte dra upp ett rör på vinden för luft till avloppet. Jag är INTE sugen på att dra detta genom nya taket även om det tekniskt sätt är bästa lösningen. Frågan är vad det finns för alternativ

1. Dra ut det till en ventil under nocken på gaveln?
2. Nyttja en kanal i murstocken och helt enkelt knacka in mig i murstocken till en ledig kanal. Murstocken används förövrigt till en kamin och köksfläkt (dock 4 kanaler så 2 används ej)

Syftet med luftningen är ju att avloppet suger luft så.... om punkt1. medför risk för lukt (har inga fönster på den gaveln iof..) så borde man väll kunna sätta in en liten liten fläkt som hela tiden ser till att ingen luft går åt fel håll? borde väll inte behöva kräva så många watt...
 
Claes Sörmland
Är du helt säker på att avloppsluftningen ska suga luft i konstruktionen? I passiva små avloppsanläggningar, t ex slamavskiljare och markbädd, så brukar funktionen beskrivas som att luft ska sugas baklänges genom avloppsledningen och därmed syresätta bädd och slamavskiljare.

Detta brukar kräva att röret går över knock för att fungera och inte sprida lukt.
 
njä jag är inte säker på nått... ska det gå luft åt båda håll så är ju fläkt att glömma. Gå över nock verkar ju meckigt... då får det ju bli in i murstocken i så fall om det är ok.

Men OM jag ska dra röret till murstock (eller separat över nock) så behöver det gå från yttervägg där det röret är idag till mitten av huset, är det verkligen bättre än att gå rakt upp oc hfå et rakt rör utan massa böjjar (som då inte hamnar över nock utan snarare vid takfoten)
 
Kolla med tillverkaren av minireningsverket vad som krävs. Lukt från avlopp är aldrig kul. Även om du inte har fönster åt det håll som anläggningen ligger så sprider sig lukten.

Det kan också krävas en minsta dimension på röret för avluftning. T ex 110 mm hela vägen från reningsverket till taket. Speciellt viktig om det ska sitta en fläkt i systemet. En för liten dimension kan göra att luft trycks ut på fel ställe och att vattenlås töms om det är så att reningsverket ska trycka ut luft på taket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kikat på tillverkarens manual och det står ju inte så mycket men man får iaf INTE ha en vakumventil samt att man ska ha avluftning över taknock. Så då återstår frågan om det är ok att använda skorstenen till detta??

Läste nån stans att "om det finns risk för kallras så kommer avloppsluften/lukten in i huset" När skulle detta kunna inträffa i så fall??

Om jag nu ska in i skorstenen och röra så är alternativet att bila in mig till en kanal på vinden, röret kommer alltså få massa böjjar. Jag antar att man måste göra detta över högsta punkten i systemet? Annars hade det varit mkt lättare att koppla in mig i källaren på den gamla vedpannepipan men då löser ja ju inte eventuella problem med vattenlås som töms när man spolar på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.