Jag märkte häromdagen att vårt hus från 1930 med brutet tak o kattvindar saknar luftspalten på 2 av kattvindarna - samtliga vindar är isolerade men isolering samt papp ligger dikt an mot sponten på 2 av dessa medans den finns på en av dom samt på delen med trappan. Det finns inga spjäll eller liknande för att släppa in luft i spalterna men plankan under takfoten sitter rätt krattigt o släpper in lite iaf. Sponten ser i princip helt ny ut på samtliga kattvindar där jag kunnat se.

Till saken hör att jag fick mögel på vinden under hösten/vintern på den stora vinden, troligen pga ombyggnation av badrummet (vi tänkte inte på att ventilera ut byggfukt tyvärr) i kombination med taskiga diffusions spärrar som verkar mestadels bestå utav DN från byggtiden av huset samt faktumet att bergvärme blev installerat 2006 o taskig ventilation av vinden. Huset byggdes om 1985 o när vi köpte huset för ett halvår sen fanns bara minimal påväxt, sedan expoderade det o möglet växte som attan.

Trygghets vakten är numera installerad på vinden samt sanering av dom mörka mögel fläckarna är klar, använde biocleen alg o mögel medel som verkar fungara kanon, sen var det bara skrapa o tvätta - sponten är nästan som ny på dessa ställen. Jag har även installerat en fuktstyrd kontinuerligt gående fläkt i badrummet som går på lågvarv samt tätat genomföringar till vinden.

Men vad ska jag göra härnäst för att få det att fungera bättre? Min tanke är att på lång sikt få bort sågspåns isoleringen från vinden (det ligger även en del vanlig isolering där) o ersätta med någon typ av isolering som andas o kan ta upp fukt, men det känns som att vinden är för "trasig" för att gå vidare med dessa planer. Hoppas nån kan kan hjälpa mig med vad som behöver göras o i vilken ordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.