Hej

Jag har byggt nytt hus (6 mån) i ett plan 170 kvm och har en fundering om Ventilation ( till och frånluft via spaltventiler i fönster ). Luften känns lite instängd då man kliver in i entrén och matos och andra luktar kan ta tid innan de försvinner. Vi har en öppen planlösning men ska det vara så? OVK är mätt och korrekt och alla ventiler är öppna.
 
Du har väll inte båda till och frånluft i spaltventiler? Någon form av mekanisk frånluft måste du ha i ett nybygge. Är det en frånluftsvärme pump eller vad sköter mekaniska frånluften
 
Nej inte både och. Japp frånluft pump.
 
R
Har ni braskamin så öppna spjället I annat fall föregående svar
 
Öka hastigheten på pumpen några dagar och känn efter om det förbättras.
 
Luften är enligt ritningarnas flöde. Ska man ändra dessa?

Jag stänger spjället för kakelugnen enligt instruktionerna. Varför lämna öppet?
 
R
så att ni får lite självdrag,huset är med all sannolikhet byggt för delvis självdrag. om jag vore er skulle jag prova under en vecka och se om det blir någon skilnad
 
Ring firman som installerade systemet istället. Skapa självdrag via skorstenen är emot de rekommendationer jag fick från min installatör.
 
R
ok så huset byggdes intemed kaminen från start då. ja om du inte provar självdrag är det bara att titta på mekanisk vent då. då behövde du ju inte fråga om allt redan är klar
 
Kamin är med från start. Tänkte om hus kanske är mer tunga i luften då de är nya?
 
tommib
Huset är garanterat inte byggt med något självdrag om det är 6 mån gammalt.

Prata med projektören eller med ventfirman. Det kan vara så att minimiflödena de ritar in enligt någon tabell helt enkelt inte räcker. Ett problem med modern husbyggnation är att man måste vara så otroligt energieffektiv att komforten blir lidande.
 
Ok så vi kanske behöver öka draget via frånluften? Blir det inte extra drag om jag öppnar spjället i kakelugnen?
 
tommib
Nja, det går inte att svara på utan att veta hur din ventilation är injusterad. Möjligen kan det bli det men det kan också bli så att du får sämre ventilation i andra rum eftersom tryckförhållandena blir helt annorlunda.

I de flesta lite mer avancerade fall när man har mekanisk ventilation finns en kompensationsmekanism för just braskaminer för att minska påverkan på övrig ventilation.
 
Bara att testa med kaminen då?
 
Testa bara öka fläkten på frånluftspumpen . En Nibe 750 borde vara runt 60% på 170 kvm så testa öka til 75 och se om det blir bättre. Öka bara den och vrid ej på tallrikarna då du behöver justera in dom med instrument
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.