Hallå!

Jag och min fru har precis köpt ett trevligt hus som är äldre karaktär med direktverkande el som uppvärmning av rummen. Huset är byggt i vinkel och är 154 kvm + 70 kvm källare
I ena delen med källare har man installerat en luft- luftvärmepump, vilket gjort att man inte längre har element där. Den är placerad så att delar av luften cirkulerar upp till markplanet.
Vi vill sätta till en innerdel, alternativt installera ytterligare en värmepump till markplanet för att slippa elementen även här och undrar om det är möjligt? Är det bäst att kanske koppla en innerdel på den befintliga värmepumpen eller är det helt enkelt är bäst ekonomiskt och energismartare att installera en till i den delen av huset som blir kallast?

Att tillägga är att i huset finns två delar som är öppna till nocken samt att i en av dessa finns en fungerande täljstenskamin.

någon som har en liknande lösning?
 
K
Köpte vårt hus för 10 år sedan som också hade direktverkande el (takvärmepaneler). Det är ett sutterränghus så halva huset har källare på bottenvåningen. Installerade luft/luftvärmepump ganska omgående om den har varit jättebra.

För mig känns det som att kompressorn i utomhusdelen är dimensionerad för inomhusdelen som hör till. Jag skulle aldrig installera en inomhus-del till på samma kompressor. Det känns som att kompressorn i utomhusdelen skulle få gå för hårt och slitas i förtid. Jag hade installerat en helt separat, ny luft/luftvärmepump. Rördragningen till den andra inomhusdelen blir för lång också (ineffektivt), tycker jag.

Visst kan man sätta in en luftvärmepump till, men jag skulle inte plocka bort de gamla elementen. Jag skulle vilja ha dem som backup ifall luftvärmepumpen strejkar. Ibland brukar jag stötta värmepumparna lite också genom att ha på något element där värmen har svårt att nå. Eller när det är minus15 ute så är ju luftvärmepumpen inte särskilt effektiv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det finns luftvärmepumpar som kan ha mer än en innerdel till en ytterdel. Jag tror att det normala är att det inte går. Jag har även sett en återförsäljare avråda från att skaffa den typen därför att man får mer för pengarna om man köper två kompletta.

Är huset 154 m² i vinkel kanske det inte är optimal planlösning för luftvärmepump. Den gör nytta ändå. Men det är troligt att värmen inte sprider sig bra nog för att kunna ta bort elementen helt.
 
K kbladh skrev:
Köpte vårt hus för 10 år sedan som också hade direktverkande el (takvärmepaneler). Det är ett sutterränghus så halva huset har källare på bottenvåningen. Installerade luft/luftvärmepump ganska omgående om den har varit jättebra.

För mig känns det som att kompressorn i utomhusdelen är dimensionerad för inomhusdelen som hör till. Jag skulle aldrig installera en inomhus-del till på samma kompressor. Det känns som att kompressorn i utomhusdelen skulle få gå för hårt och slitas i förtid. Jag hade installerat en helt separat, ny luft/luftvärmepump. Rördragningen till den andra inomhusdelen blir för lång också (ineffektivt), tycker jag.

Visst kan man sätta in en luftvärmepump till, men jag skulle inte plocka bort de gamla elementen. Jag skulle vilja ha dem som backup ifall luftvärmepumpen strejkar. Ibland brukar jag stötta värmepumparna lite också genom att ha på något element där värmen har svårt att nå. Eller när det är minus15 ute så är ju luftvärmepumpen inte särskilt effektiv.
Tack för bra svar! :)
Det är lite det jag funderat runt, att utedelen kanske tar mer stryk och fungerar sämre, att rördragning gör att det tappar m.m. Sen tänker jag att de båda pumparna borde väl få lite delad last om dem kan köra effektivt med varandra?

Vi tänkte faktiskt behålla elementen, precis som du säger om ifall temperaturerna sjunker rejält (även om det var ett bra tag sedan det hände här i skåne).
 
Fundera på att sätta in en luft/vattenvärmepump med radiatorer, lönar sig i längden...
 
K
Kan tillägga att vi kör vår luftvärmepump som AC-aggregat ganska mycket på sommaren. Om du har två inomhusdelar till en enda utomhus-del så kommer väl båda inomhusdelarna att producera kyla på sommaren, tror jag? Det kanske man inte vill om den ena inomhusdelen sitter i källaren. Behövs ju mest bara AC på övervåningen. Då behövs det isåfall någon avstängning till ena inomhusdelen.
 
Sen undrar jag om det finns något annat system som är bättre att ta in i beräkningen? Huset har ju ingen rördragning för radiatorer och att dra in något sådant för att kunna köra bergvärme eller liknande känns ju inte aktuellt. Finns det något annat som är en bra motsvarighet till luf-luft både i kostnad och effektivitet?
 
A
Luft/luft är svårt att konkurrera kostnadsmässigt med (installationskostnad) nackdelen är förstås den ständigt blåsande fläkten:confused:
har man en för stor gammal varmvattenberedare lönar det sig att byta till en mindre och nyare.
 
System som är enkla att installera och billigare i drift än direktel finns inte så många. Det finns pelletskaminer som är nämnvärda. I dessa får man fylla på pellets regelbundet. De delar svaghet med luftvärmepump i problemet med att sprida värmen. De saknar luftvärmepumpens svaghet att effekten sjunker vid lägre utomhustemperatur.
 
Satsa på en pump till. Att sätta en extra innerdel på befintlig utedel känns inte lyckat, den kommer inte orka med båda våningarna ändå.
Behåll elementen och ställ in dom så de bara går in och stöttar om det blir riktigt kallt. Då tror jag ni får ett system som kommer fungera fint. Köp en kraftfull pump, det kommer ni inte ångra...
 
Med största sannolikhet är det en vanlig singelmodell som är installerad och då går det inte att bara ansluta en extra innerdel då det är speciella utedelar för tex 2st innerdelar.

Ofta gör rördragningen att det blir oekonomiskt att välja en duomodell istället för 2st separata aggregat.
Finns numera riktigt vassa duoutedelar som ger riktigt bra effekt till båda innerdelarna även om det är tex -15 grader ute och anpassade från fabrik för vårat klimat.

Tex Mitsubishi Electrics nya 2F53 hyper heating som lämnar 6,5 eller 7kW (minns inte exakt) vid -15
 
K
Angående vattenburen värme... Vi installerade en av Mitsubishis större luft/luft-värmepumpar för 10 år sedan. Den har funkat kanonbra och gjort det den skulle.

Men, just nu känner jag att jag skulle vilja ha vattenburen värme, gärna med bergvärmepump. Dels för att huset ska bli attraktivare när man säljer det, men framförallt för att få en jämnare temperatur i huset (och att slippa fläktbruset). Det blir alltid en något ojämn rumsfördelning på temperaturen med luftvärmepump. Så, om du har ekonomin, så tror jag det är bättre att ta ett djupt andetag och verkligen försöka installera vattenburet.

Håller med trådskaparen att för 10 år sedan så kändes det inte heller för mig aktuellt att göra rördragning i hela huset. Men just nu känns det högaktuellt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.