http://www.jula.se/catalog/bygg-och...uft-luft/luft-luftvarmepump-417063/#customers

Jula har nu denna Qlima luftvärmepump för 6000kr. Har länge tänkt köpa en Zibro till garaget på 48kvm. Zibro är borta men denna Qlima är kanske samma variant?
Är de här något att ha och hur enkelt är de att installera, vad kan gå fel?
Vad drar en sån här pump, tänker hur elräkning påverkas.
Är det nåt extra man bör köpa till?

Som ni märker har jag noll koll på det här så hoppas någon kan hjälpa mig bli lite klokare :)
 
A
Det är samma
märk väl att
  • produktbladets rubrik är luftkonditionering
  • max längd och dimensioner är minst sagt konstiga
    lägsta utetemp -15C
    max effekt 3,4kW troligen vid mer än + 7C ute
    minsta effekt 800w antagligen vid -15C vilket är lägsta drift temp.
    max ström 9,5A samma som 2.1kW!!! dvs den tar nästan lika mycket som den ger!!

    Sammanfattningsvis, så ställer produktbladet fler frågor än det ger svar
    så vad detta är och hur det egentligen fungerar är höljt i dunkel...
så hur detta påverkar elräkningen??? går det inte att sia om!
SC har ju tidigare stått för snabbkoppling så vad du behöver se till att du inte överstiger 4m mellan utedel och innedel
hålet i väggen måste vara så stort så att snabbkopllingshandsken går igenom.

du bör skaffa någonting att ställa utedelen på tex polsten eller stativ köp eller bygg själv
sen kanske du vill bygga in rören mellan delarna så att det blir snyggare, tex köpa färdiga kanaler eller snickra .
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
Det är samma
märk väl att
  • produktbladets rubrik är luftkonditionering
  • max längd och dimensioner är minst sagt konstiga
    lägsta utetemp -15C
    max effekt 3,4kW troligen vid mer än + 7C ute
    minsta effekt 800w antagligen vid -15C vilket är lägsta drift temp.
    max ström 9,5A samma som 2.1kW!!! dvs den tar nästan lika mycket som den ger!!

    Sammanfattningsvis, så ställer produktbladet fler frågor än det ger svar
    så vad detta är och hur det egentligen fungerar är höljt i dunkel...
så hur detta påverkar elräkningen??? går det inte att sia om!
SC har ju tidigare stått för snabbkoppling så vad du behöver se till att du inte överstiger 4m mellan utedel och innedel
hålet i väggen måste vara så stort så att snabbkopllingshandsken går igenom.

du bör skaffa någonting att ställa utedelen på tex polsten eller stativ köp eller bygg själv
sen kanske du vill bygga in rören mellan delarna så att det blir snyggare, tex köpa färdiga kanaler eller snickra .
Siffror säger mig inte så mycket, vet inte vad som är bra eller mindre bra då jag inte har koll på luftvärmepumpar :) Men kan de skilja så mycket på annat märke i liknande prisklass?
Men lägsta utetemp på -15 är väl ganska vanligt, även om de finns dom som klarar mer?
Förbrukningen vill man ju inte blir allt för hög, inte mer än annan ev värmekälla (element, värmefläkt).
4 m slang bör ju räcka. 2.50-3.00 bör ju räcka utvändigt och inne sätter man den väl längst upp på väggen.
Stativ var bra att tänka på, och att bygga in rören lär ju va ganska enkelt.

Är de någon annan pump som kan rekommenderas, gärna i liknande prisklass.
Ska som sagt bara vara i garaget.
Inköpskostnad, enkel installation och driftskostnad är de viktigaste... och att den håller så klart :)

EDIT: Är det här samma pump? http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klimatprodukter/varmepumpar/zibro-100835
 
Redigerat:
A
ja det ser ut att vara samma pump
Nä det är ju rätt motstridiga uppgifter i den dokumentation som tillhandahålls
för enkelhetens skull--man får vad man betalar för detta är en pump i energiklass A+ då de flesta är i energiklass A+++
du får sämre driftsekonomi i denna mot en märkes som du ger 10-12.000.- för.
men i ett garage kan mycket väl denna duga och är med största sannolikhet billigare i drift än el-element!
 
electroluxaren skrev:
ja det ser ut att vara samma pump
Nä det är ju rätt motstridiga uppgifter i den dokumentation som tillhandahålls
för enkelhetens skull--man får vad man betalar för detta är en pump i energiklass A+ då de flesta är i energiklass A+++
du får sämre driftsekonomi i denna mot en märkes som du ger 10-12.000.- för.
men i ett garage kan mycket väl denna duga och är med största sannolikhet billigare i drift än el-element!
Skulle ja behövt en pump till hela huset hade jag gått upp i prisklass och varit mer noga. Den här ska hålla ca 10 grader i garaget under 3-4 vintermånader, kanske varmare de få dagar jag fixar med något i garaget.

Var och köpte en pump innan stängning. Kändes lite brådis då dom håller på att ta slut och erbjudandet bara är 2 veckor till. Hoppas nu bara att den är enkel att installera. Har hjälp av brorsan som varit rörmokare så han har nog ok koll, dock inte auktoriserad installatör som det "bör" vara. Så länge inget är trasigt och måste bytas ska de nog bli bra (kollar dom installatör om något måste reklameras?). Fick skriva på nåt papper i kassan om att ja förstått kraven för installation men fick ingen kopia och hann aldrig ens läsa vad som stod (stressigt med mycket folk) så hoppas de inte blev nåt knas :)
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
A
Lämnade dom någon garanti?
Jag vet faktiskt inte hur hårda de vid ev reklamation.
Flera har ju bara bytt till en ny över disk.
Dom ger ju ingenting för dessa så det kanske blir bättre goodwill för företaget att ta garantier utan snack
 
Vanlig garanti har man ju som vanligt. Sen är ju frågan vad det stod på pappret jag fick skriva på haha :) Kanske avskrev mig hela huset :)
Dom hade sålt massor av dom och bara fått tillbaka ett fåtal enligt en säljare på golvet. Hon påpekade också att den ska installeras av behörig installatör. Vet att Jula fått kritik tidigare då dom inte sålt installationer med sina pumpar så det är kanske där dom tjatar nu. Får väl se hur ett ev byte av grejerna går om nåt inte funkar. Håll tummarna att ja slipper :)
 
Köpte denna förra hösten, dock hette den zibro då.
Installerade den enkelt själv. Enda som var lite omständigt var att trycka ihop snabbkopplingen då jag tyckte den var trög.

Sitter i garaget som är på ca 48kvm, kör den oftast på 10grader och utan riktigt ha räknat på det så uppskattar jag mer än halvering av uppvärmningskostnaden.
 
Swebreeze skrev:
Köpte denna förra hösten, dock hette den zibro då.
Installerade den enkelt själv. Enda som var lite omständigt var att trycka ihop snabbkopplingen då jag tyckte den var trög.

Sitter i garaget som är på ca 48kvm, kör den oftast på 10grader och utan riktigt ha räknat på det så uppskattar jag mer än halvering av uppvärmningskostnaden.
Vad hade du för uppvärmning innan?
Jag har ingen värme alls i garaget just nu så en högre elförbrukning kommer jag ju att få, men hoppas den blir låg :)
Hur löser man de med jordfelsbrytare (stod nåt om att man behövde det vill jag minnas)?
 
A
det är inte många som sitter över en jfb så det kan du nog bortse ifrån
annars är det väl stickpropp på anslutningen och då kan du ju om du vill sätta en transportabel dito mellan stickpropp och jordat uttag
 
electroluxaren skrev:
det är inte många som sitter över en jfb så det kan du nog bortse ifrån
annars är det väl stickpropp på anslutningen och då kan du ju om du vill sätta en transportabel dito mellan stickpropp och jordat uttag
Gissade att även de var något dom var tvungna att skriva :)
Pumpen ska ha ett jordad stickpropp så det får räcka. Den har överhettningsskydd och startar själv om vid avbrott.
 
Vanligt elementet samt en 2kw byggfläkt när man tillfälligt ville höja temperaturen i garaget.
Jag har ingen jordfelsbrytare installerad ännu.
 
Är det någon som har koll på vad pumpen gör om den står i läge underhållsvärme 8 grader och jag sätter igång ett element som ger 20 grader?
Skapar den kyla eller backar den av?
 
A
Backar av om dn står på värme
 
Nu är min Qlima-pump äntligen på plats och verkar fungera bra (har bara kört den till och från i garaget ett par dagar).
Installationen var enkel men fick problem att få innerdelen att klicka fast på väggen då det var trångt med slang och elkabel bakom. Har ännu inte fått fast den på vänster sida. Kan trycka den helt emot väggen utan att den fastnar i fästet... men den lär ju inte ramla ner.
Inte så snyggt heller med den långa slangen på utsidan av huset. 4m slang är väldigt långt. Hur har ni andra gjort det snyggt? Rullar ni ihop slangen och lägger den bakom pumpen eller drar sätter ni utedelen längre bort bara och drar slangpaketet över hela väggen (de sista gjorde jag, inte snyggt)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.