Sedan jag installerade luft/luftvärmepump har jag problem med kondens nederkant fönster.

Tror att största boven är kondenstorktummlaren som går en hel del. Det duchas en hel del.

Hur löser jag detta? Skall jag leda ut avluften från torktummlaren i det fria, eller skaffa en luftavfuktare som går endast dagtid?
Kanske tidsstyra elradiatorerna? Ja vad blir bäst ???
 
Har du kondenstorktumlare så skall det inte bli så fuktigt!
Däremot billigare frånluftstummlare och torkskåp ger större problem. Kondenstumlare kondenserar ut fukten och samlar upp vattnet i en behållare .
Luft-Luft pumpen i sig påverkar nog inte kondensen på fönstren på annat sätt än att elradiatorerna ger lägre effekt och inte lika effektivt motverkar kondenseringen.

/Patrik
 
Har du inte Paxfläkt i badrummet? Vi har ett kombinerat badrum/tvättstuga med Paxfläkt - osannolikt hur snabbt tvätten torkar (iofs har vi en bra tvättmaskin med bra centrifug oxå). Vi har också luft/luft pump men jag har inte märkt några problem med kondens på fönstren!
 
jo fläkt i badrummet finns, men med fyra barn blir det lite slarv med att stänga dörrar osv. Det tvättas och dushas lite utöver det vanliga. blöta handukar ,blöta overaler och skor :-/Det blir helt enkelt förhållandevis hög luftfuktighet i hela huset vilket inte är ett problem om elradiatorer är på. Tvärtom blir luften alldeles för torr då. Jag har relativt stora glasytor med treglas issolerrutor. Tvätt och kondenstorktummlare är bästa möjliga. Finns det något smart sätt att styra elradiatorena endast någon timme då och då, eller är det smartare att sätta in en luftavfuktare som går dagtid när man inte är hemma?
 
T
Kolla om dina el-radiatorer ligger på en egen grupp i elcentralen, då har du möjligheten att bryta denna grupp efter centralen och t.ex montera in en timer som då förslagsvis går c:a 1 tim om dagen.

Nästa idé är att du skaffar en hygrostat från Clas O som går att ställa in mellan 60-90% rf fuktighet som då slavstyr dina elment via relä (den klarar bara av 2A), kostar 469:- artikelnummer 32-7692.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.