Jag har en oisolerad maskinhall på 400m2, med en kontorsdel på 40 m2. För en tid sedan installerade jag en luft/luft värmepump för att värma kontorsdelen. Utedelen placerades inne i maskinhallen och det fungerar som tänkt. Nu blir jag både geni och idiotförklarad, så vad tror ni, kan man ha utedelen inomhus?
 
Magnus E K
Maskinhallen kommer kylas till lägre temperatur än utomhus, vilket även kommer försämra pumpens effektivitet. Hur stor effekten blir beror på en rad faktorer.
 
  • Gilla
grävaren
  • Laddar…
Tomture61
Att montera utedelen utomhus blir 1000% bättre .
Fick du inga råd från VP montören!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Fast i och för sig kommer ju utedelen även fungera som avfuktare för maskinhallen vilket kanske är ett plus? Förutsätter då att kondensvattnet kan tas om hand på lämpligt vis.

Sen på våren när solen ligger på maskinhallens stora svarta tak kan det bli riktigt bra! Däremot inget kul på sommaren om båda lokalerna har kylbehov.
 
  • Gilla
grävaren
  • Laddar…
A
G grävaren skrev:
Jag har en oisolerad maskinhall på 400m2, med en kontorsdel på 40 m2. För en tid sedan installerade jag en luft/luft värmepump för att värma kontorsdelen. Utedelen placerades inne i maskinhallen och det fungerar som tänkt. Nu blir jag både geni och idiotförklarad, så vad tror ni, kan man ha utedelen inomhus?
Vad var tanken med att montera utomhusdelen inomhus?
 
Mycket enklare rördragning och jag har fått för mig att det alltid är lite varmare inne i maskinhallen än utomhus. Rost är ett problem i maskinhallen, som jag hoppas skall bli mindre framöver.
 
G grävaren skrev:
Mycket enklare rördragning och jag har fått för mig att det alltid är lite varmare inne i maskinhallen än utomhus. Rost är ett problem i maskinhallen, som jag hoppas skall bli mindre framöver.
Hade det inte varit bättre med en avfuktare istället?
 
Tomture61
Immobil Immobil skrev:
Hade det inte varit bättre med en avfuktare istället?
Som också bidrar med värme (y)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kommer du inte snarare få mer rostproblem när du kyler av luften? Luften från utblåset är kallare än luften i resten av byggnaden, om den luften träffar en av dina maskiner kommer du väl få kondens där?
Jag ser inga fördelar med att ha utedelen inomhus.
 
G grävaren skrev:
Mycket enklare rördragning och jag har fått för mig att det alltid är lite varmare inne i maskinhallen än utomhus. Rost är ett problem i maskinhallen, som jag hoppas skall bli mindre framöver.

Du fick inte den där installerad av en auktoriserade ventgubbe va? :D

Jag skulle rekommendera att du har en lvp för kontorsdelen. Den kan värma till 20 grader.
Till maskinhallen kan du ha en annan och ställa in den på underhållsvärme. Lovar det kommer bli en bättre lösning än som det är just nu ;)
 
Immobil Immobil skrev:
Hade det inte varit bättre med en avfuktare istället?
Det primära är att värma kontorsdelen
 
G grävaren skrev:
Det primära är att värma kontorsdelen
Jag menade att avfuktaren skulle stå i maskinhallen! Avfuktare där och pumpens ute del ute.
Man hör på namnet var den ska placeras. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.