Har just köpt ett Tvåvåningshus byggt 1927.
Huset är tillägsisolerat och har nya 3-glasfönster.
Dock så är det direktverkande el i huset men det finns en spis i köket på nedre våningen samt en kakelugn i vardagsrummet (också på nedervåningen) som man kan stöd elda i.
Jag funderar nu på att sätta in en luft/luftvärmepump för att iallafall spara en liten peng. Tänkte därför höra ifall det är någon som har erfarenhet av luft/luftvärmepumpar, tex om det ger någon besparing, om de för ett himla oväsen eller om det är något man ska ta i beaktning innan man slår till på en värmepump. Eller om man överhuvudtaget inte ska köpa någon...

Ifall jag slår till så kommer de som säljer värmepumpen att få installera den också, tänkte att de kanske har bäst koll på var den ska sitta i huset, har dock hört att trappan är vanligt att sätta den i på hus som har två plan.

Huset har ganska öppen planlösning och är ca 150m2 stort med 2.60 i takhöjd både uppe och nere så det ryms en hel massa luft inomhus... Huset är beläget i västerbotten.
 
Tänk på var och hur du placerar "utedelen", den som alstrar mest ljud.
Se upp med att hänga den i vägg då det finns risk för stomljud.
Och se till att kondensvatten kan rinna bort från den då det bildas en hel del på hösten/vintern.

Sedan som alltid med centerade värmekällor, kan bli problem med värmespridningen till "hörnrum".

Lycka till :)
 
Vi har en luft/luft Panasonic som vi kört med i 1år, 1 1/2 -plans timmerhus 1911. Vi har satt innedelen ovanför ytterdörren så luften har fri passage framåt genom hall mot tvrum och sen runt till de andra rummen, det funkar tillräckligt bra med värmespridningen. I vintras efter vi isolerat vinden så jobbade elementen inte speciellt mkt. på övervåningen, tolkar detta som att värmen stiger tillräckligt bra för att avlasta elementen på övervåningen.

Pumpen stannar vid -20 så element behövs iaf. om du inte eldar i kakelugnen :)

Men du har ju en kakelugn, den borde kunna värma hela huset.... värmen stiger
 
Ok tack för råden, jag har suttit och jämfört värmepumpar nu litegrann och ser att ljudnivån verkar variera rätt kraftigt beroende på om värmepumpen kör på full effekt eller ej. Brukar värmepumpen köra på full effekt om den är inställd på auto eller? Är det ett störande ljud inomhus? Är tex 45db ett störande ljud? Jag har kollat lite på Sanyo's KRV123EH samt IVT Nordic Inverter, någon som använder någon av dessa?
 
Om vi pratar om innedelen så hör man att den skjuter ut luft eftersom vi kör oftast på 4 (av 5) i hastighet när det är kallt, för att få runt luften ordentligt. Men det märks mest när innedelen startar efter avfrostning av uteaggregatet, då blir det blåsljud som sen avtar ganska snabbt och "normalt" ljud kommer.
Så länge innedelen inte sitter i sovrum eller vardagsrum så dör man inte av det, man "glömmer" bort den ganska bort, men den hörs.

Vet ej hur mkt. eller om utedelen låter mer eller mindre beroende på effektuttag, tror det är konstant.

Auto på våran innebär lufthastigheten, tror att temp. sätts manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.