Hej!

Behöver lite hjälp från mina kunniga kollegor här på forumet :)
Jag ska installera en Panasonic luft/luft värmepump i ett rum som i övrigt är ojordat. I beskrivningen till pumpen står det att den ska anslutas till ett jordat uttag.

Detta har ju diskuterats tidigare på forumet, men då angående el-element och svaret från elsäkerhetsverket var då att element inte ska jordas i ojordade rum, oavsett vad tillverkaren säger.

Gäller detsamma för en värmepump?
 
Nej !
Du måste jorda värmepumpen, utedelens matning är densamma som innedelen.
 
Jag misstänkte det, eftersom (precis som du säger) utedelen har samma matning.
Det innebär alltså att jag måste jorda hela rummet.
 
buffster skrev:
Jag misstänkte det, eftersom (precis som du säger) utedelen har samma matning.
Det innebär alltså att jag måste jorda hela rummet.
Men inomhusdelen har väl inga åtkomliga metaldelar = inga utsatta delar?
 
buffster skrev:
Jag misstänkte det, eftersom (precis som du säger) utedelen har samma matning.
Det innebär alltså att jag måste jorda hela rummet.
Nej, du måste inte jorda rummet.

Inga utsatta delar.

Men koppla gärna en jordfelsbrytare på värmepumpen.. (det skadar inte)
 
el_richard skrev:
Nej, du måste inte jorda rummet.

Inga utsatta delar.

Men koppla gärna en jordfelsbrytare på värmepumpen.. (det skadar inte)
Kom precis på det själv, inomhusdelen har ju en stor plastkåpa över sig.
Då blir det jord till pumpen men inte till resten av rummet då, perfekt.

Ang. jordfelsbrytare så är det inte jag som bestämmer det, utan kunden. Självklart har jag påpekat att jordelsbrytare är en bra investering...

Även som elektriker kan man få hjälp av detta forum, perfekt. Speciellt när mannen med behörigheten är på sportlov... :)
 
S
buffster skrev:
Ang. jordfelsbrytare så är det inte jag som bestämmer det, utan kunden. Självklart har jag påpekat att jordelsbrytare är en bra investering...
Nej, det är det du som gör om du anser att det behövs. Vill inte kunden ha den så får han väl sitta och titta på sin icke anslutna värmepump.
 
sawsaw skrev:
Nej, det är det du som gör om du anser att det behövs. Vill inte kunden ha den så får han väl sitta och titta på sin icke anslutna värmepump.
Och jag anser att den inte behövs (dock, som sagt, ingen nackdel att ha en), alltså är det upp till kunden om han vill ha en eller inte.

Eller har du en annan åsikt? Är alla tusentals värmepumpar runt om i landet som inte ligger över JFB felaktigt installerade?
 
S
Jag har ingen åsikt så länge jag inte har varit och sett det på plats.
 
OK, det är ju sant.
Men ändå antyder du att jag ska vägra koppla in pumpen om de inte vill ha JFB?


Hade jag ansett att en JFB behövdes skulle jag aldrig koppla in den utan.

Har aldrig struntat i JFB där jag ansett att det behövts bara för att en kund inte vill ha det, kommer aldrig att göra det heller. Då skulle jag ha svårt att somna på kvällen.
 
S
buffster skrev:
OK, det är ju sant.
Men ändå antyder du att jag ska vägra koppla in pumpen om de inte vill ha JFB?
Nej, det har jag aldrig antytt!



buffster skrev:
Hade jag ansett att en JFB behövdes skulle jag aldrig koppla in den utan.
Det är just det här jag menar och som du själv har förstått nu: Att det är DU som bestämmer om det behövs en JFB eller inte, inte kunden.
 
sawsaw skrev:
Nej, det har jag aldrig antytt!
Några inlägg upp skrev du:
"Nej, det är det du som gör om du anser att det behövs. Vill inte kunden ha den så får han väl sitta och titta på sin icke anslutna värmepump."


sawsaw skrev:
Det är just det här jag menar och som du själv har förstått nu: Att det är DU som bestämmer om det behövs en JFB eller inte, inte kunden.
Jag har aldrig skrivit att kunden ska bestämma om den behövs eller inte.
Jag har skrivit att jag inte anser att en JFB behövs, men har ändå rekomenderat kunden att installera en, alltså ligger beslutet hos kunden.
 
S
buffster skrev:
Ang. jordfelsbrytare så är det inte jag som bestämmer det, utan kunden.
Suck! Vi lägger ner det här tjafset nu, eller?
 
sawsaw skrev:
Suck! Vi lägger ner det här tjafset nu, eller?
He he he, han bestämmer om den ska installeras eller inte, inte om den BEHÖVS.

Som sagt, jag anser att den inte BEHÖVS, men har rekomenderat att sätta in en. Alltså är det upp till kunden att bestämma om JFB ska sättas in eller inte.

Ja ja, skit samma. Vi är ju överens om hur installationen av pumpen ska utföras, så vi lägger ner.

Ha en god natt, det ska jag ha iaf.

:)
 
Buffster:

Upplys kunden att han kan få lägre försäkringspremie och kanske bidrag (jag fick bidrag, men det är länge sedan) om din kund installerar JFB.

Din kund verkar korkad, men han (hon) är kanske gammal och torr och påverkas inte så mycket av ström.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.