Hej!

Har en Zibro SC3325 som nu när yttertemperaturen kryper neråt nollan inte klarar att ge värme som jag hade hoppats på.

Den är inköpt begagnad och installerad av mig själv i ett attefallshus på 20kvm och 3m i takhöjd. Enligt tidigare ägare så skall den ha fungerat bra men var för liten för deras lokal, stor verkstadslokal så det var detta som drev byte för dem. För min egen del tänker jag att den "borde" utan större problem orka värma 60kbm luft och har funkat bra fram till utetemperaturen legat över 5C (ungefär). Fjärrkontrollen är utbytt till en universal men funkar att sätta igång/stänga av, temperatur och läge (värme/kyla/avfuktning) så jag tänker att den borde ge rätt signaler till innedelen men det kanske inte är så enkelt?

Det som slår mig nu när jag felsöker är några få saker jag inte hittar något bra svar på när jag har googlat och sökt slut på internet:
* Luften som kommer ut från innedelen är svag svag ljummare än luften i rummet.
* Rören mellan ute och innedel är inte varma utan knappt ljumma.
* Håller jag i innetempgivaren i handen så går pumpen ändå även om, vad jag begriper, stänga av pumpen då det är för varmt. Detta problem med att den inte stänger av sig har jag även tidigare när det är varmare ute att det blir supervarmt där inne så man manuellt får stänga av pumpen.
* Fläkthastigheten går inte att ändra via fjärrkontrollen oavsett läge.
* Jag har givetvis startat om pumpen dels via att bryta strömmen och även startat den via den lilla (Auto/cool) knapp som finns innanför luckan.

Känslan är att pumpen är i något läge som inte går att justera, varken temperatur eller fläkthastighet.

Har givetivs funderat i banorna kring om köldmediet är slut men det som talar emot det är ju det faktum att det inte går att ändra fläkthastigheten och även om jag ändrar temperaturen på fjärren/displayen spelar det ingen roll. Och även det faktum att den inte stänger av sig när det blir för varmt/man håller tempgivaren i handen som borde ge en signal att det är för varmt.

Lång fråga men relativt kortfattat, hoppas någon kan ge en ny infallsvinkel i felsökrningen.

Mvh Nicklas
 
Tror inte Zibro har någon temperaturgivare i fjärrkontrollen?? För mig låter det som dåligt med köldmedia, har själv råkat ut för det. Har du provat sätta universalfjärren i fabrikat Midea om inte alla funktioner fungerar?
 
J Josth skrev:
Tror inte Zibro har någon temperaturgivare i fjärrkontrollen?? För mig låter det som dåligt med köldmedia, har själv råkat ut för det. Har du provat sätta universalfjärren i fabrikat Midea om inte alla funktioner fungerar?
Givetvis menade jag inte att de hade tempgivaren i fjärren. Mest underligt att det inte går att justera fläkthastigheten och att innedelen inte stängs av när rätt temperatur uppnås. Skall testa Midea!
 
nasx nasx skrev:
Givetvis menade jag inte att de hade tempgivaren i fjärren. Mest underligt att det inte går att justera fläkthastigheten och att innedelen inte stängs av när rätt temperatur uppnås. Skall testa Midea!
Den fanns inte att välja i listan...
 
Kan tillägga att utedelen går i princip hela tiden också
 
Nu har jag felsökt lite mera coh gjort följande observationer, nu ca 7 grader ute och nu varmt inne, dock är innedelen ställd på 30C vilket borde generera något mer värme kan jag tycka.

* Det går fortfarande inte att ställa varken fläkthastighet eller att jalusiet skall vara still eller röra sig, det står helt still och fläkten går som den vill. Lite som att det är något "Auto" läge på trots att fjärren säger en sol. Är det enbart fjärrkontroller som stödjer "Midea" som funkar till dessa värmepumpar?
* Inne och utedelen går i princip konstant förutom när den av-isar.
* Rören mellan innedelen och utedelen är nu rejält varma så att man inte kan hålla på dem mer än runt sekunden innan man bränner sig. När det var runt 0C ute var de i princip ljumna.
* Jag har lite ispåbyggnad på utedelen längst ner i ena hörnet, är detta normalt?
* Jag hittade vad som såg ut som någon form av anslutning på utedelen, är detta där man kan fylla på eventuell gas? Eller hur skall/kan en sådan anslutning se ut?

Som jag ser det kan avsakanden av värmen bero på för lite gas såklart, men det som förundrar mig mest är väl egentligen att jag inte kan styra fläkten och att innedelen inte stängs av oavsett temperaturinställning. Att den inte ger 30C inomhustemp kan givetvis förklaras av brist på gas då den är flyttad och snabbkopplingen kan ha släppt ut en del gas vid demontage/montage.

Vill helst slippa att ta ut någon som fyller gas och sedan konstaterar att det är något ytterligare fel på pumpen som gör att jag ändå måste skrota den.

Och ja, detta har blivit en principsak så mina bokstavskombinationer vill gärna förstå vad som kan vara fel. Och ja, jag har en småländsk ådra så snålheten kan även i detta fall bedra visheten (om att skrota och köpa nytt).
 
  • Värmepumpsrör med ispåbyggnad och isolering, med områden markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en värmepumps utedel med isbildning i hörnet och synligt metallnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
nasx nasx skrev:
Nu har jag felsökt lite mera coh gjort följande observationer, nu ca 7 grader ute och nu varmt inne, dock är innedelen ställd på 30C vilket borde generera något mer värme kan jag tycka.

* Det går fortfarande inte att ställa varken fläkthastighet eller att jalusiet skall vara still eller röra sig, det står helt still och fläkten går som den vill. Lite som att det är något "Auto" läge på trots att fjärren säger en sol. Är det enbart fjärrkontroller som stödjer "Midea" som funkar till dessa värmepumpar?
* Inne och utedelen går i princip konstant förutom när den av-isar.
* Rören mellan innedelen och utedelen är nu rejält varma så att man inte kan hålla på dem mer än runt sekunden innan man bränner sig. När det var runt 0C ute var de i princip ljumna.
* Jag har lite ispåbyggnad på utedelen längst ner i ena hörnet, är detta normalt?
* Jag hittade vad som såg ut som någon form av anslutning på utedelen, är detta där man kan fylla på eventuell gas? Eller hur skall/kan en sådan anslutning se ut?

Som jag ser det kan avsakanden av värmen bero på för lite gas såklart, men det som förundrar mig mest är väl egentligen att jag inte kan styra fläkten och att innedelen inte stängs av oavsett temperaturinställning. Att den inte ger 30C inomhustemp kan givetvis förklaras av brist på gas då den är flyttad och snabbkopplingen kan ha släppt ut en del gas vid demontage/montage.

Vill helst slippa att ta ut någon som fyller gas och sedan konstaterar att det är något ytterligare fel på pumpen som gör att jag ändå måste skrota den.

Och ja, detta har blivit en principsak så mina bokstavskombinationer vill gärna förstå vad som kan vara fel. Och ja, jag har en småländsk ådra så snålheten kan även i detta fall bedra visheten (om att skrota och köpa nytt).
Det där är akut gasbrist.
 
electroluxaren skrev:
Det där är akut gasbrist.
Tack! Då är nästa fråga, iom att den ändå värmer lite, riskerar jag att skada VPn om jag har den igång?
 
A
nasx nasx skrev:
Tack! Då är nästa fråga, iom att den ändå värmer lite, riskerar jag att skada VPn om jag har den igång?
Hetgasen från kompressorn blir för hög och överhettad kompressorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.