Hej, har en luft/luftvärmepump som uppvärmning i vår enplansvilla och den täcker ju det mesta. Det finns dock vissa ytor som den ej täcker då planlösningen ej är optimal för det. Min fundering är då hur det funkar att sätta i typ ventiler/värmeflyttare för att få in varmare luft i vissa rum (är lite rädd att öppna upp för ljud i dessa, genom att göra hål i väggen), alternativt hur skulle det bli om man sätter en till luft/luft från sidan av denna. Blandas luften mer eller skulle de motverka varandra?

Idag måste jag ju köra elradiatorer som hjälp.
 
En Luft/luft kan i princip aldrig värma en hel vanlig villa, eftersom man gärna vill kunna stänga om sig i sovrum och badrum. Stödvärme med tex elradiatorer kommer alltid att behövas.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En Luft/luft kan i princip aldrig värma en hel vanlig villa, eftersom man gärna vill kunna stänga om sig i sovrum och badrum. Stödvärme med tex elradiatorer kommer alltid att behövas.
Nja, i vårt hus finns inga trösklar, då förra ägaren plockade bort dem pga rullator. Så det glipar ganska bra under dörrarna. Så jag innbillar mig att luften då kommer in rätt bra, även om det ej motsvarar öppen dörr
 
N Nygge72 skrev:
Nja, i vårt hus finns inga trösklar, då förra ägaren plockade bort dem pga rullator. Så det glipar ganska bra under dörrarna. Så jag innbillar mig att luften då kommer in rätt bra, även om det ej motsvarar öppen dörr
Nej, det funkar inte. Du har tilluft i sovrum och frånluft i kök och badrum, så med stängd dörr får du bara ett litet flöde FRÅN sovrummen, till kök och badrum. Kommer inte in någon värme från Luft-Luft i rum med stängda dörrar.
 
Okej, då är jag med. Då får jag fundera hur jag skall lösa det då, utan att behöva köra elradiatorer i varje rum
 
Vattenburet eller golvvärme.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Det går att installera ett luftcirkulationssystem likadant som används vid luftvärme. Det funkar om huset är väl isolerat
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.