Jag funderar på att skaffa luft/luft värmepump till fritidshuset. Huset är väl isolerat utom golvet i nederplan som står på torpargrund. Idag är det direktverkande el och möjlighet att elda i kamin och spis. Huset är cirka 150 m2 i två plan. Nedervåningen består av 4 lika stora rum. Trappen är "öppen" - saknar möjlighet att stänga luftfödet till trappen. Huset är gammalt och vid renovering isolerat med träfiber. Det är inga fuktspärrar utom i badrummen. Södermanland.

Jag har två frågor.

a. Jag funderar på att dra ett ventilationsrör mellan de två planen och sätta in en fläkt för att föra ner varm luft från övervåningen till nedervåningen. När jag värmer upp huset med ved blir alltid övervåningen alldeles för varm. Jag tänker att en värmepump på nedervåningen kan få samma effekt. Dessutom är det väl bra med luftflöde i huset. Är det en bra/dålig idé?

b. Vilken luft/luft värmepump rekommenderar ni? Mina prioriteringar:
1. Bra effekt vid underhållsvärme 12-15 grader.
2. Kunna kontrollera via sms/telefon/web
3. Tyst vid normaldrift (ljudnivån inte viktig vid underhållsläge eller full fart)
 
Underhållsvärmen är oftast en knapp för +10 grader.
Ett par märken har att man kan välja mer fritt.
El luft/luft värmepump är det bästa valet vid direktverkande el om man tänker på investeringskostnaden.
Stor yta att värma så välj inte för klen modell.
Förslagsvis nya Q Heat 665 eller nya Panasonic HE12NKE
Elradiatorer måste finnas som backupp om eller när dom inte orkar hålla inställd temperatur.
 
Hej!

Se till att köpa en luft/luftvärmepump med hög kvalitet och effekt då det är rätt stor yta du ska värma upp. Du kommer antagligen att behöva ha fläkten på full fart hela tiden för att sprida värmen bra så tänk på var innderdelen kan placeras utan att störa.

Tänk också på att en luft/luftvärmepump genererar rätt mycket vatten i drift så placera den så att vattnet kan rinna undan så att det inte orsakar stopp i pumpen. En backup i form av elradiatorer är en bra försäkring om luftvärmepumpen skulle stanna av någon anledning.

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.