Har äntligen sammlat ihop lite pengar så det skall räcka till en luft-luft värmepump.
Som alla andra, antar jag, så har jag tittat på Råd och röns jämförelse och på försäkringsbolagens statistik över defekter. Nu lutar det åt en Sanyo, då jag kombinerar verkningsgrad och ljud-krav. Vi har dock inte bestämt oss helt ännu.

Men när jag tittar på priserna så verkar det som vi ligger betydligt högre i Sverige. Åtminstone jämfört med Tyskland.

Jag har pratat med behörig installatör som kan hjälpa till även om jag ordnar pumpen själv så den delen skall ordna sig.

Någon som har några tankar kring köp av värmepump i något grannland?

Finns det kanske tom någon som levererar direkt till dörren??
 
Edjo skrev:
tittat på Råd och röns jämförelse och på försäkringsbolagens statistik över defekter. Nu lutar det åt en Sanyo
Öh. Enligt folksam är Sanyo och IVT den högst felfrekventa märken med trasiga kompressorer...

www.vpgr.se säljer prisvärda grejor
www.citcop.se säljer till företag men du kanske kan be installatören ta hem en?

Annars är det Tyskland/Polen som gäller om prisvärdhet men de är ej modiferade för svenska förhållanden.
 
De flesta påkostade l/l pumpar håller nog hög klass. Men jag har hört från många oberoende källor att thoshiba ska vara de bästa rent energimässigt. Och det är väl oftast det som är den avgörande faktorn vid val...
 
Tack för informationen och länkarna.

Det är nog något jag inte fattar med Folksams statistik:
http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor4.pdf
Jag trodde Sanyo kom på 24 plats. Men det framgår ju inte på hur många installationer som felen observerats.

Kanske är det någon som vet vad Sverigeanpassning betyder i praktiken??

/Edjo
 
Det är det som är problemmet. Försäljarna vill ej redovisa antal försäljningar så man kan ej få fram en viss fel % liksom.

Råd och rön testar f.n. luft luft pumpar som ej är klar än men för medlemmar kan de läsa med löpande uppdateringar av tester.

Själv har jag beställt Panasonic e9dke med material och få det installerad av behörig installatör som e medlem i Svebak eller vad det nu heter. 15 pix inkl rubbet.

Helt ok tycker jag. Rotavdrag 30% av installationskostnaden på 3000 kr så 1000 kr tillbaka = 14.000 kr till slut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.