Detta kanske är lite som att svära i kyrkan men hör mitt resonemang:

Efter att ha genomlidit den första vintern i huset har vi märkt av
det gamla husets tillkortakommanden avseende isolering och gamla fönster.

Kalla golv (kallras från skurklossen!), kalla väggar osv gjorde att trots att vi öste på värmen rejält blev det aldrig behagligt.

Trivselfaktorn låg trots ENORM gasräkning, kort sagt en synnerligen otrevlig upplevelse.

Jag kommer givetvis adressera de gamla fönsterna som första insats och har även tagit kontakt med en sprutisolerare för att undersöka huruvida man kan isolera bjälklaget mellan källare och entréplan för att i första hand avhjälpa de kalla golven.

MEN:
Som jag skrev här ovan så blev det aldrig behagligt trots att vi lät elementen jobba friskt varpå jag gärna vill få uppleva lite mer "direkt" värme och då är ju luftvärmepumpen ett billigt alternativ.

Vad säger panelen? Är jag korkad som ens leker med tanken att ha en luftvärmepump när jag redan har ett vattenburet system?

Har givetvis kikat på luft/vatten men om vi bortser från den synnerligen väl tilltagna prislappen återstår ju problemet med den "upplevda värmen".

Fakta om huset:
1½-plans tegelhus på 120 m2
Boytan fördelad på 80 + 40,
Biytan är ouppvärmd källare samt nyisolerad vind
Byggt 1910
Värmekälla, gaspanna

Funderingar och förslag mottages tacksamt.
 
Redigerat:
Väldig billig investering för att snabbt sänka förbrukningen på gasen, Betalar sig på 4-5 år i värsta fall.
 
Har ni kontroll på att elementen blir ordentligt varma? Behöver de luftas? Fungerar pannan som den ska? Jag tycker att vattenburen "eldad" värme är det som vanligtvis ger den mest behagliga och "direkta" värmen. Däremot så är det väl inga fel att komplettera med en luftvärmepump. Det är ju som du säger en rätt låg investering.
 
Vore det inte läge att försöka behålla värmen på insidan av huset isf att elda för kråkorna, en L/L kostar även den i drift och med investeringen så är det inte så rasandes billigt att du ska värma kråkorna. Isolera och behåll gasen.

Protte
 
Ja just det här med isolering har ju varit en intressant nöt att knäcka...

Har mer eller mindre bestämt mig för att ha en avfuktare i källaren vilket ofta höjer tempen 1 eller 2 grader vilket ju är positvt och sedan var tanken att isolera golven samt se över fönster.

Men tegelväggen är (om jag inte har helt fel för mig) byggd enligt principen tegel - luftspalt - tegel och med en tretexplatta på insidan.
De är kalla som fasen vilket indikerar att luftspalten är i rörelse och därmed tappar sin isolerande funktion.

Med hjälp av min gode vän google har jag hittat en massa sidor och forum där man talar om att fylla luftspalten med någon form av plastkulor men å andra sidan finns det en falang som bestämt AVRÅDER från just detta.

Då huset är q-märkt får jag inte ge mig på fasaden och isolera på insidan avrådes då detta tydligen kan leda till att ytterteglet vittrar pga att den inifrån kommande värmen uteblir.

Voine, voine...
 
Hur klarar sig moderna hus med tegelfasad, inte vittrar dom, eller....
Min verkstad har cementsten kutterspån cementsten och 5 cm tilläggsisolering på insidan och det är 30 år sedan fasaden putsades om så det är dags igen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.