God dag,

Vi letar efter hus och idag blev jag kontaktad av en husägare som har för avsikt att sälja. Det är ett fantastiskt hus i Västerbottens kustland.

Jag har således inte sett någon enerigideklaration utan bara resonerat med nuvarande ägare.

Huset är byggt kring 1900 på stenfot och är på lite drygt 250 kvm.

Det enda som skrämmer mig är att det idag bara är direktverkande el som uppvärmningskälla. Enligt säljaren är kostnaden cirka 54 000/år för el räknat på helårsboende. Denna siffra behöver inte stämma då de inte bor i huset hela året och har betydligt svalare då de inte är där.

Säg att 45 000 av dessa kronor är värmekostnad, resterande övrigt. Det finns 2 stycken kakelugnar i fastigheten och en täljstenskamin. Dessa används dock inte idag.

Hur mycket skulle jag kunna få ner förbrukningen för uppvärmningen med en luft/luft-pump? Finns det pumpar som på ett tillfredsställande sätt klarar så pass många kvadratmeter i den relativt stränga kyla vi kan uppleva vintertid? Jag menar, det kan ju vara -30 i några veckor en vanlig vinter även om det detta år varit betydligt varmare.

Tusen tack för hjälpen!
 
M
Tror inte en luft/luft hjälper dig mycket. Ett stort och gammalt hus håller ofta en del rum och vrår, dessa kommer inte bli varma av luft/luft.
Är det däremot 200kvm stor sal så hamnar man ju i ett annat läge.

Sedan så kommer du behöva flera pumpar för att klara storleken, i den bästa av världar räcker säkert två st teoretiskt iaf.
-30 är det inte många pumpar som klarar även om många nu är specade ner till -25.

Är nog mer värt att låna upp 250' till och konvertera till bergvärme om det är möjligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M
Sen skulle vi egentligen behöva lite mer information kring vad det är för typ av väggar, isolering planlösning osv för att kunna ge ett riktigt bra svar.
 
Det är nog mkt tveksamt om en el flera LLVP är rätt väg att gå.

Gissar att det kan röra sig om en timrad tvåvåningsbyggnad?

Tror att det enda vettigt fungerande är att dra in vattenburet värmesystem.
Det blir då tillsammans med uppvärmningskällan ett kostsamt projekt, men det bör öka husets värde rejält. Det hjälper såklart inte innan det säljs, men totalt sett bör det kunna bli ett plussummespel. Varje års besparade uppvärmningskostnad är ju pengar ner i egen ficka istf t trollrika elbolagsdirektörer.

Husets pris idag borde reflekteras i direktverkande el (=mkt hög uppvärmningskostnad / 54 000:). Dvs det borde inte vara så högt. Då kan det kanske fungera att låna lite extra i samband med husköpet?
Med ett nytt värmesystem bör ni kunna spara 15-25 kkr/år.
 
Vattenburet system och bergvärme tveklöst!
 
Mitt är visserligen från 70-talet, men jag hade beräknad drift på ca 50tkr
Vill minnas att uppvärmningen var typ 42000kwh när köpte
Efter ett år med bergvärmen så hade jag förbrukat 16000kwh totalt, och då renoverade jag samtidigt med hela maskinparken det drar med sig
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ser du bara ekonomi så kan möjligen llvp vara det bästa. Säg tre stycken till en kostnad på 50000:- att jämföra med bergvärme och vattenburet värmesystem som troligen kommer bortåt 300-350 tkr.
Men med bergvärme får man en helt annan komfort och troligen bättre ekonomi på riktigt lång sikt (typ 20år)
 
M
Helt ärligt, så tror jag att man tjänar in bergvärmen på 10-15 år. Gissningsvis kommer man kunna gå från (typ) 45000kWh till under 20000kWh utan problem (i uppvärmningskostnader) och då ha en besparing på 200' på 10 år, förmodligen mer men det är ju lite svårt att lova vad en sådan besparing blir.

Luft/luft kommer ge dig dålig komfort och medioker besparing, det kan man nästan garantera.

Men som sagt, mycket handlar om planlösningen!
 
Jag tror att nuvarande luft-luft kan funka rätt bra också om man nyttjar kakelugnar och täljstenskamin när det är kallt. Och två pumpar kostar 40000kr, bergvärme + vattenburet 6 ggr så mycket. Kakelugnsvärme kostar ungefär samma som bergvärme-värme (ca 25-30 öre/kWh) om man lägger lite tid på vedhantering.

Bergvärme har dock en mycket positivare effekt på husets värde.
 
Mikael_L
trasker skrev:
Det enda som skrämmer mig är att det idag bara är direktverkande el som uppvärmningskälla. Enligt säljaren är kostnaden cirka 54 000/år för el räknat på helårsboende. Denna siffra behöver inte stämma då de inte bor i huset hela året och har betydligt svalare då de inte är där.

Säg att 45 000 av dessa kronor är värmekostnad, resterande övrigt.
Då hushållselen brukar hålla sig en bit under 5000kWh, kanske nedåt 2500kWh beroende på vanor, och varmvatten kanske runt 5000 kWh så är det frågan om det inte är ännu mer än 45.000kWh som går till uppvärmning av den kåken, särskilt som de inte bor där jämt så drar även hushållselen och VV mindre energi.


Vid jämförelse LLVP och BVP så ska man inte glömma att LLVP aldrig tillverkar något VV, utan allt VV värms så i en VVB.


I och för sig med för lite info om allt, så tror jag inte en LLVP är någon riktigt bra lösning där. Storleken på huset plus att det troligen inte är någon bra planlösning för LLVP och att det såpass långt norrut betyder att det blir låg verkningsgrad på pumpen under väl så många dagar per år, de dagar då det ska tillverkas mest värme dessutom. ÅrsCOP kommer nog i verkligheten bli lite halvdassigt.
 
Om du har kvar dina elradiatorer och kompletterar med 2 st llvp så tror jag det är en vettig tanke. Men det förutsätter att du har kvar elementen då pumparna troligtvis inte kommer klara värma huset de kallaste dagarna. Nu bor du iof ganska långt upp i landet så llvp kanske inte är som mest effektiv.
Sen får man trimma in termostaterna på elementen så att de bara går in o spetsar när pumparna inte räcker..
 
Redigerat:
Vad är huset värt ungefär idag, och var ligger det? Och hur länge planerar du att bo där?
 
Jag tror också att TS ska tänka om kring det nuvarande systemet. Det är inte ett direktelsystem utan ved/el. Kakelugnar är jättebra värmekällor. De har lika bra verkningsgrad som en vedpanna. Det man vinner med bergvärme är framförallt bekvämlighet, husvärde och komfort.
 
Tack för allt engagemang så långt!

Till veckan vet jag mer om planlösning och förhoppningsvis kan jag få mer information rörande elförbrukning, om det är tilläggsisolerst etcetera.

Givetvis måste vi ha kvar elradiatorerna och tanken är ju att kunna använda dessa i lägre utsträckning med hjälp av värmepump(ar).

När det är riktigt kallt kan man ju som påpekats stödja med kakelugn och täljstenskamin. Men vi tar tidigare hyrt ett gammalt stort hus där man hade en gammal jordvärmepump som inte orkade med så fort det blev några minus så jag vet att det inte är roligt att vara beroende av stödeldning för att hålla värmen. Speciellt inte om huset pga storlek och bristande isolering blir tungt att få varmt.
 
Lyxen att slippa vara tvungen att elda är ju ändå värt en del ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.