Har varit på mässa i dag och killen som sålde luft/luft pump sa att man kunde ha pumpen som enda uppvärmning i ett litet hus?
Kan det stämma?
Tar man en pump som ska klara 250 m2, men endast har 130m2 skulle det inte vara några problem.
Vad tror ni?
 
Vi har så, förvisso ett nybyggt och väl isolerat hus med värmegrund men det fungerar för oss. Det var -15 grader som kallast i vintras och det gick bra. 150 kvm i två plan värmepumpen på bottenplan/källare varav 45 kvm garage som inte ingår i uppvärmda utrymmet.
 
Problemet är att värmen inte blir jämn. Varmare nära maskinen framför utblåset och kallare längre ifrån maskinen och i stängda rum kommer ju knappt värmen in alls. Jag kör med Luft/luft + att jag stöttar med elelement där det behövs. Funkar skapligt tycker jag men det är lite nödlösning över det. Har väldigt rimliga elräkningar iaf :)
 
Hur många kwh gör ni av med? Nyfiken...
 
vist kan man det rent teknskt, men det funkar nog bara i en lokal helt utan inner väggar & även då blir det olika varmt i olika delar av lokalen (kallras o sånt)

i ett hus så vill man ibland stänga en dörr till ett badrum o då fns det inget som värmer där, o även om dörren är öppen så fins inget som gör att luften vill in i rumet.
 
Om man vill så går det. Skaffa små fläktar som cirkulerar luften mellan de olika rummen. Finns ju sånadär värme förflyttare med termostat...

/N
 
Visst kan man värma ett helt hus med bara luftvärmepump om det inte blir alltför kallt utomhus. Har faktiskt själv gjort det, dock var jag tvungen att ha tillsatsvärme en gång i januari i år. Då kröp nämligen temperaturen ner till -20 grader. Annars så har det fungerat fint. Har man bara dörrarna öppna till alla rum så är det inga problem. Värmen söker sig till de olika rummen men det kan bli en eller ett par grader lägre temperatur i det rum som befinner sig längst bort från pumpen.

Dock vill jag råda dig att köpa en större och kraftigare pump än vad du tror dig behöva.
Några bra större pumpar har Fujitsu och Mitsubishi som båda ger rejält med värme när temperaturen kryper ner mot -20.

Tag sedan det där med hur stor yta som pumpen ska klara med en stor nypa salt.
 
Redigerat:
Lite fel tycker jag att påstående tycker jag, pumpen ska ses som ett komplement till befintligt värmesystem även om pumpen står för ex.vis 80% av värmen.

Ser att du bor i västernorrlandslän där det inte är helt ovanligt med köldknäppar det är ju som sagt en faktor man måste räkna in för ju kallare det är ute så ju mindre värmeeffekt ger pumpen, vissa modeller stänger ex vis helt av redan vid -15 vissa tuffar på nedåt -30 dock med minimal värmeeffekt.

Även placering av innerdel, planlösning, antal plan på huset spelar givetvis in..

Man lär ju ha elradiatorer förutom pumpen om man har direktverkande el vill säga.

Här är en bra länk där du kan läsa mer om olika modeller mm.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
 
Jag har enbart L/L-pump som uppvärmning,förutom på Toa, Kört så i 4 år nu.Pumpen sitter i ett stort rum i mitten av huset, sen är alla rummen intilliggande.Inga märkbara värmediffar om dörrarna är öppna.Men då har jag bara ca 90 kvm.Så på mindre hus funkar det kanon.Min fujitsu ASY 9:a har funkat ner till -28.Men då slog den av sig.Om man har lite krånglig planlösning så kan man sätta upp 2 st minde pumpar istället för en stor.De dagar som är svinkalla är lätträknadeJag köpte flera konvektorelement för att ha i nödfall men de har bara stått undanstoppade hitills. / Mats
 
Värmer 170 Kvadrat med en Fujitsu Nocria 9.1KW LVP funkar bra här nere i Skåne men blir ju lite temp diffar mellan rummen.

R.
 
Dom flesta luft/luft ger väl ca 2kw vid -10-15 grader.Som en motorvärmare.
Testa med en sådan i vinter när det är minus grader :rolleyes:
 
De flesta ger ca. 2,5 kW vid -15 grader men det finns naturligtvis undantag.

T.ex.
Mitsubishi MSZ-fD35VA/MuZ-fD35VABH
4,3kW vid -15 grader.

Panasonic HE12GKE
3,8kW vid -15 grader.

Fujitsus Nocria som är på 9kW ger nog ännu mer vid -15 grader än ovanstående pumpar.
Hur mycket är dock inte testat.
 
Redigerat:
Enligt tillverkaren så ska Nocria 14 ge 5.8 KW vid -15.

Värmer hela huset nu, vid +3 med en ingående effekt på 300w till pumpen! =billigt :)

R.
 
susannepåd skrev:
Har varit på mässa i dag och killen som sålde luft/luft pump sa att man kunde ha pumpen som enda uppvärmning i ett litet hus?
Kan det stämma?
Tar man en pump som ska klara 250 m2, men endast har 130m2 skulle det inte vara några problem.
Vad tror ni?
I ett sådant hus skulle inte jag vilja bo.
Lite komfort vill man väll också ha. Väsnades fläkt på ett ställe, kyligt i ett annat rum, kallras vid fönster mm
nä fy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.