Bor i ett Begus hus byggt 86, stockholmsområdet, uppvärmning/ventilation sker idag med frånluftvärmepump som sitter över köksspisen och ett värmeaggregat i tvättstugan som blåser in varm luft i kanaler som går till varje rum.
Vi har idag en förbrukning på ca 14000kwh varav ca 6000kwh hushållsel.
Har någon erfarenhet av att installera en luft-luft värmepump i ett sådant hus.
Sänker man uppvärmningskostnaden något ? Blir det något knas med ventilationen ?
Kan man styra den varma luften från luft-luft pumpen in i aggregatet i tvättstugan så att alla rum får ta del av värmen, om innedelen sitter i närheten.
 
A
påverkar inte ventilationen då det inte sker nått luftbyte med utsidan av huset
sätt luftpumpens innedel i största rummet (finns säkert huvudluft intaget)
den ordinarie ventilationen kommer att hjälpa till att få ut värmen i huset
minska elpatronen du har idag till 10grader
du lär märka skillnad på elräkningen rätt ordentligt
 
Bara en not: en bra placering av innedelen är ofta vid/över ytterdörren. men bifoga gärna en planlösning så ser vi om det gäller dig.
 
Tack för svaren, intaget för återluften sitter i stora rummet, om innedelen sitter över ytterdörren eller i stora rummet kvittar, då intaget nås från bägge ställen. Vi får se vad en installatör säger.
 
Frånluftvärmepump i köksskåpet?...låter det inte mycket?
 
Om placeringen av innedelen kvittar rekommenderar jag den plats där ljudet stör minst.

Frånluftsvärmepump sitter väl väldigt ofta i köket, ihopbyggt med spisfläkten?
 
En frånluftsvärmepump sitter som regel i tvättstugan/pannrum och tar luft ifrån tex wc,badrum,kök tvättstuga och klädkammare.
Dom är inte ihopbyggda med spisfläkten , åtmindstånde har jag inte sett någon sådan lösning via en traditionell frånluftsvärmevump
 
Ftx system finns däremot ofta i köksskåp:confused:
 
Jag tror att du har inte en frånluftsvärmepump utan en FTX i köket och luftburenvärme enhet i badrummet.
Hur som helst har du en enhet som blåser runt luft i huset som kommer hjälpa till att sprida värmen från L/L-värmepumpen, bara se till att inställningarna blir rätt så det är den nya värmepumpen som värmer.
 
Comfort Thomas skrev:
En frånluftsvärmepump sitter som regel i tvättstugan/pannrum och tar luft ifrån tex wc,badrum,kök tvättstuga och klädkammare.
Dom är inte ihopbyggda med spisfläkten , åtmindstånde har jag inte sett någon sådan lösning via en traditionell frånluftsvärmevump
Som jag trodde...typ Bahco Minimaster....
 
En FTX i köket och luftburen värme av fabrikat Bahco minimaster , helt rätt gissat.
 
Eftersom du redan har väldigt låg förbrukning så kan du nog inte räkna med att besparingen blir så där jättestor. Skulle nog tro på minst 6 års återbetalningstid om du köper en märkespump i normal prisklass (dvs c:a 18000:- efter ROT).
 
I
Ja 8000 kWh i Stockholmstrakten tycker inte jag heller verkar mycket, inte ens för ett mindre hus. Har svårt att se en rimlig pay off tid, kanske 2000 kWh på året. Men det är kanske inte det primära, lite kyla varma dagar kan vara skäl nog att skaffa en L-L.

Styra värmen till tvättstugan? Vore det inte lika bra att sätta L-L pumpens innerdel där då, och låta tilluftsagregatet distribuera värmen? Då slipper du de små nackdelarna med fläkt och värmespridning.

Har du en värmare att sätta i tvättstugan så att du får upp temp där, så lär du kunna utvärdera en sådan placering.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.