Köpte mig en sprillans nya luft/luft värme/AC pump för några månader sen, har inte kommit till installation förrän nu snart!

Den inköptes att fungera som i princip endast air condition på sommaren, kanske kan användas som stödvärmare på vintern, men osannolikt!

Det finns som ni förstår 2 våningar, och jag är kluven om jag ska ha den uppe eller nere!

Blir olidligt varmt för barnen som har sina rum på ovanvåningen, men samtidigt är alla samvaro på undervåningen.

SÅ frågan blir:

Hur pass smiter kylan ner om man sätter den uppe? i ett allrum utan hinder för luftströmmar att "krypa"ner, kryper kylan ner och tar han om det planet också? kanske blir så att ingen kyla blir kvar uppe utan all smiter ner?

Sätter jag den nere så blir ju det planet kylt, men ingen kyla kommer upp (såvida jag inte installerar nå fläktsystem som drar upp kylan, men det är inte aktuellt nu) samtidigt som där blir kylt så klättrar ju ingen värme upp genom trappen heller, så kanske inte blir lika hett under dagen däruppe ändå?

Jag försöker tänka termodynamiskt, men svårt att förutse den mest effektiva installationen.

Pumpen ska klara kyla ca: 150m2 är ca: 140m2 sammanlagt!

Tack för tankar och tips!
 
På övre plan alla ggr, varmast uppe, samt att kylan rinner nedför trappen..och heller svalt i sovrum än allrum..men AC känns lyxigt för några dygn/år

Har du dålig takisolering? Då brukar det bli väldigt varmt inne,
 
A
Om din värmepump är i storlek 12 alt 35
Så har den en kyleffekt av 12000 BTU
Den storleken rekommenderas till max 60 kvm
Så redan där behöver du två pumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.