Dags att börja få ordning i källaren.

Behöver mer värme där nere för att källaren skall må bra och skall kunna användas framöver.

Källaren är ca 80kvm, har 6 st rum. Byggt 1951 och inte isolerat grunden. Sockeln på utsidan är ca 50-80 cm hög, källarfönster i alla rum. I källaren finns idag 2 st element, ett i ett större rum och ett litet i tvättstugan. Är det minus ute är det nog minus i källaren.

Frågan lyder, skall vi installera en luftvärmepump, eller bygga vidare på befintligt luft-vatten, dvs installera fler element?

Frågan kanske inte är så enkelt som man tror dvs att dra in fler element. Dels vad kostar det i monteringskostnad? Dels är jag inte jätteimponerad av luft-vattensystemet som sitter där idag. Det är från 2005 och blir antagligen ineffektivt redan vid +-0. Vid -10 stängs det av helt och går på el, men då blir det dock riktigt varmt i huset. För att dämpa el-kostnaderna eldar vi med ved i vår kamin på mellan/entréplan. Med följden av att värmen uteblir på elementen för att termostaten känner av att det är tillräckligt varmt. Allt frid och fröjd förutom om man då skulle vilja ha värme i källaren som då naturligtvis också stängs av.
Med en separat luftvärmepump så kan man ju ställa in den oavsett hur resten av huset uppvärms. Men man kanske får svårt att får värmen att sprida sig till alla rummen?

Tips, ideer, åsikter?
 
Redigerat:
Hur varmt har ni tänkt ha där?
För att en luft/luft ska fungera vettigt krävs ju en öppen planlösning.
Hur verkar det med sex rum? Går det att få till en vettig placering av inomhusenheten?
En nackdel med en luft/luft är att den bidrar till att sprida runt damm hela tiden.
En fördel skulle kunna vara att den samtidigt kan fungera som en avfuktare, vilket ju kan vara positivt i en källarmiljö.

Ett alternativ kanske skulle kunna vara en (eller flera) vattenburen fläktkonvektor (ett element med fläkt i). Jag har sett detta i flera källare med ex. bergvärmeanläggning och det verkar fungera mycket bra.
 
Behöver inte ha 22 grader men kanske väl 15-18 året om. Öppen planlösning är det ju inte i källaren. Skickar med en bild jag skissat upp. Där jag även placerat ut befintliga värmekällor (gröna), och placering av ev. kommande värmekällor (röda).

Kallaren-skiss.jpg

Enda anledningen till att inte köra på fler element anser jag är just att man vill kunna ha värme i källaren oavsett vad givaren upplever på entreplan. Kan man köra två stycken olika enheter måntro? Eller kan man sätta en minimumvärme på element oavsett var tempgivaren avläser? Hmmm...
 
Nej, med den planlösningen är ju en luft/luft en mindre bra lösning kanske..
Spontant skulle ju den ideala lösningen vara två separata slingor. En för boendeplan och en för källaren som kan köras separat.

Klarar den luft/vattenpump ni har idag av denna kraftiga ökning då?
Som du beskriver det så klarar den ju dåligt av det den är avsatt för idag.

Kan det vara en idé att köpa ytterligare en luft/vattenpump (billigare typ från ex. JULA) och låta denna köra källarplan? Den lösningen skulle ju samtidigt troligen förbättra kapaciteten på den befintliga om den slapp värma de två befintliga radiatorerna i källarplan..
 
Låter ju som att det är läge att se över hela värmesystemet eftersom det inte fungerar vidare bra?

Sen att man kan avfukta med en LLVP är försäljarsnack. Ja visst kan man göra det om man samtidigt vill kyla rummet...
 
Ett tredje alternativ är ju att bygga ut med element i källaren särskilt till de rum som ligger dumt till OCH ha luft-luft, och ha den sistnämnda enligt skissen i rummet där kontoret skall vara. Så att man alltid kan ha varmt där man har tänkt vara längre tider och resten får ha den värme det får från luft/vatten. Dvs man har luft/luft som plusvärme.

Nu när jag funderar så bör man kanske hur man än gör bygga ut med element. Någon gång skall man ju se över hela systemet, dock inte nu och då lutar det åt fjärrvärme som är dragen i gatan och då måste det ju finnas tillräckligt med element.
 
Donatello skrev:
Ett tredje alternativ är ju att bygga ut med element i källaren särskilt till de rum som ligger dumt till OCH ha luft-luft, och ha den sistnämnda enligt skissen i rummet där kontoret skall vara. Så att man alltid kan ha varmt där man har tänkt vara längre tider och resten får ha den värme det får från luft/vatten. Dvs man har luft/luft som plusvärme.

Nu när jag funderar så bör man kanske hur man än gör bygga ut med element. Någon gång skall man ju se över hela systemet, dock inte nu och då lutar det åt fjärrvärme som är dragen i gatan och då måste det ju finnas tillräckligt med element.
Efter ett erbjudande om fjärrvärme så slog vi till förra sommaren. Och det funkar kanon. Helt annan värme nu i huset än med Luft/vatten.

Källar-"problemet" kvarstår dock fast nu med lite andra förutsättningar. Han nämligen köpa en Luft/Luft innan fjärrvärmen kom på tapeten.

1. Skall jag satsa på 3 konvektorelement i källaren? Fick offert på ca 25.000:- efter rut.

2. Skall jag satsa på att installera luft/luft. Gissar att det kostar ca 3-4000 att installera? (fördel är ju att jag kan ställa vilken temperatur jag vill på källaren? Tex på hösten går ju inte fjärrvärmen alls mkt och då blir ju källaren kall och rå. Nackdel kan ju vara att ett till värmesystem kanske kostar mer i drift än att koppla på konvektorerna som står och går, eller?)

3. Ta innerdelen av luft/luft och koppla på fjärrvärmen? Går det? Är det en bra idé?

4. Köra både konvektor och luft/luft, dvs fjärrvärmen går när den går och luftluft går så det blir jämn temperatur hela tiden. Även möjlighet att dra på värmen i källaren vid vistelse vilket inte går med fjärrvärmen som är reglerad efter resten av huset.
 
Är planlösningen oförändrad så känns ju luft/luft fortfarande som ett sämre alternativ. I synnerhet i jämförelse med tre konvektorelement. Dock är ju installationskostnaden betydligt lägre.

Har du inte fjärrvärme året runt menar du? Får du inte varmvatten den vägen?
Sett ur driftskostnad så lär ju luftvärmepumpen bli billigare.

Modifiera luftvärmepumpens innerdel till fläktkonvektor kostar nog mer än det smakar. I så fall är det nog bättre att du säljer den kompletta enheten.

Frågans spets är ju hur ni tänkt använda utrymmena. Hur varmt måste det vara där? Hur används tvättstugan?
 
Installationskostnaden skiljer ca 20000:- mellan luftluft och konvektorelementen. Därav mina funderingar på om det blir billigare och bra med luftluft eller om det i slutändan blir billigare med konvektorelementen som tekniskt sett borde bli bättre då de är utplacerade i olika rum.

Fjärrvärmen styrs ju via avläsare i vardagsrummet. Dvs sätter jag den på 21 grader så ser den ju till att det blir just 21 grader. Men halva året är det ju minst 21 grader inomhus utan värmetillförsel vilket innebär att fjärrvärmen jobbar inte annat än till varmvatten. M.a.o elementen är kalla. På hösten när vi fortfarande har över 21 grader i huset och fjärrvärmen inte jobbar så kryper däremot temperaturen nedåt i källaren. Så om vi investerar i konvektorelement så går ju inte dom förrän senare på hösten då temperaturen sjunker även i resten av huset. Varpå källaren känns rå.

Vad källaren skall användas till? Just nu hobbyrum som är lite för kallt. Tvättstuga där vi har avfuktare så tvätten torkar bra. Sen skall det bli kontor så småningom. Men prio ett är att få upp lägsta nivårerna på temperaturen i källaren till 17 grader så det inte bildas någon form av bakteriell tillväxt och att det blir luftgenomströmmning. Sen hade det ju varit skönt om man kunde få ännu varmare när man vistas där.
 
Jag tycker inte luftluft är så dålig idé, även om den inte når till alla utrymmen i en uppdelad källare så är det viktigaste att det blir mysigt i rummet som ska användas till bostadsyta. Man kanske kan sätta en värmeflyttare i innerväggen till replokalen för att få lite värme dit också.
 
För att få den funktion som du troligen ser som optimalt, så måste ju fjärrvärmen delas upp i två olika slingor med separat styrning, som jag är inne på i inlägg #4. så att du kan ha värme i källaren men ingen på boendeplan.

Med den verksamhet du beskriver och befintlig planlösning så tror jag inte en luftvärmepump kommer att ge den komfort ni önskar. Kanske kan en kombination av några fasta radiatorer och en fläktburen vara en väg?
 
Donatello skrev:
Fjärrvärmen styrs ju via avläsare i vardagsrummet. Dvs sätter jag den på 21 grader så ser den ju till att det blir just 21 grader. Men halva året är det ju minst 21 grader inomhus utan värmetillförsel vilket innebär att fjärrvärmen jobbar inte annat än till varmvatten. M.a.o elementen är kalla. På hösten när vi fortfarande har över 21 grader i huset och fjärrvärmen inte jobbar så kryper däremot temperaturen nedåt i källaren. Så om vi investerar i konvektorelement så går ju inte dom förrän senare på hösten då temperaturen sjunker även i resten av huset. Varpå källaren känns rå.
Det där går att få till genom att flytta innegivaren till källaren. Sedan trimmar du in systemt att hålla önskad temperatur i källaren. På övervåningen ställer du önskad temperatur med termostaterna på radiatorerna, dvs är det sommar och varmt ute kommer termostaterna på övervåningen att stänga och ingen värme går ut i de elementen. Så har jag haft i mitt hus nu i 4 år och det har fungerat bra såväl blöta somrar som rekordsommaren i år.
 
Possum77: Satt och funderade på just detta igår, finns ju några digitala termostater där man knappar in temperatur som man skulle kunna sätta på mellan och ovanvåningen.

Men… Om man bara vill ha typ 17-18 grader i källaren, vill inte bolma på för mycket då den är oisolerad och lär ju kosta multum att värma till typ 22 grader, hur gör man då för att få typ 22 grader uppe? (det kanske krävs motsvarande 22 grader uppe för att hålla 17 grader nere av systemet? pga ej isolerat nere.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.