Eldar idag med Ctc Ecoflex och känner mig pga av pelletspriset nästan tvungen att komplettera med luft vp. Naturligtvis är Ctc:s egna Luft / Vatten pumpar ett perfekt alternativ till min panna, men de är lite i dyraste laget. Blir en seg payoff och totalt väldigt dyr anläggning. Alternativ två är då luft / luft.

I husets bottenvåning där vi har tv-rummet sitter ett enormt självcirkulationselement som vid temperaturer över 0 grader svarar för nästan hela husets uppvärmning. Mellan källaren och bostadplanet är öppen trappa och värmen går då upp i övriga huset. Pga av självcirkulationen är detta element svårt att justera och och kan i princip bara vara på och av trots en fungerande termostat. Elementet måste vara på för att man ska kunna vistas i tvrummet.

Vad händer om jag monterar en luft vp som naturligtvis ska gå för fullt i bostadsplanet samtidigt som det stora källarelementet oxå går för fullt? Då blir det väl 50 grader varmt inne? Eller?

Har fått lite olika förslag såsom att montera luft vp:n i källaren till att ersätta självcirkulationen med nya radiatorer med fina termostater. Nackdelen med att montera Vp:n i källaren är att jag då inte kan kyla bostadsplanet med den på sommaren
 
  • plan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska givetvis inte köra pelletsvärme samtidigt som du kör billig värmepumps-värme. Du kommer att köra värmepump tills det blir runt -10 grader C ute, först runt de temperaturerna blir det billigare/bättre med pellets. Det kan även hända att värmen inte räcker i luftvärmepumpen och då behöver du komplettera med pellets.
Vad gäller kyla så är det inte att rekommendera, det är tämligen dyrt att kyla med en luftvärmepump.
Om du vill ha billigaste värme och kyla ska du välja bergvärme. En bergvärmeanläggning som bara producerar radiatorvärme kostar ungefär lika mycket som en luft/vatten anläggning. Du har då dessutom tillgång till nästan "gratis" kyla på sommaren.
Den bergvärmeanläggning jag har skulle kosta ca 90000:- att få inmonterad (värmer 208 m2)
 
Ctc L/V VP har jag sett för 29900:- på nätet exkl installation, Det är den minsta modellen men du bör klara dej med den ner till ca 8 minus..

Tror inte du är så sugen på att lägga ut 100000:- för en VP då du har en ny panna enbart för att få billig kyla några dagar/år..

På tal om kyla, Idag va jag tvungen att starta cirk.pumpen då det behövs värme nu då det blev regn o 11° med 20° inne.. :(

Då jag måste kyla så öppnar jag fönstren uppe o i källaren, Kör ingen värme i källaren så tempen ligger på 17° så det tar inte mer än nån tim så är det under 23° på dom övreplanen... Det blir bra skorstenseffekt i trappen... :)
 
Angående priser. Kolla in vad det kostar installerat och klart. Jag har sett priser som skiljer ca 10000:- mellan bergvärme och luft/vatten värmepump helt färdig.
Gissa vilken maskin som ger mest energi tillbaka.
 
BAS skrev:
Du ska givetvis inte köra pelletsvärme samtidigt som du kör billig värmepumps-värme. Du kommer att köra värmepump tills det blir runt -10 grader C ute, först runt de temperaturerna blir det billigare/bättre med pellets. Det kan även hända att värmen inte räcker i luftvärmepumpen och då behöver du komplettera med pellets.
Naturligtvis ska pannan gå på el med pluggat rökrör när det är säsong för luft VP! Något annat kommer inte på tal. Men jag får väl förtydliga min fråga lite då jag ej fått svar på den.

Vad händer när jag sätter in ytterligare en värmekälla i bostadsplanet då det stora elementet i källaren i stort sett förser nästan hela huset med värme? Dyr sådan dessutom (El eller pellets). Jag måste ha ordentligt med värme för att kunna vistas där och överskottet går naturligtvis upp till resten av huset. Kan regleringen i källaren hjälpas med moderna el-radiatorer med exakta termostater. Eller är luft/vatten VP ett mycket bättre alternativ då jag kan ha allt som vanligt och bara välja VP eller pellets efter väderlek?

Vad gäller kyla så är det inte att rekommendera, det är tämligen dyrt att kyla med en luftvärmepump
Enligt en nära bekant som bokfört sin elförbrukning i snart 30 år drar Luft Vp:n lite drygt 100 kWh /mån när man kyler med den. Han hus är ca 100 kvm och han kyler ner till ca 22 grader. Det har jag råd med tre månader om året...
 
BAS skrev:
Angående priser. Kolla in vad det kostar installerat och klart. Jag har sett priser som skiljer ca 10000:- mellan bergvärme och luft/vatten värmepump helt färdig.
Gissa vilken maskin som ger mest energi tillbaka.
Mmmm men om man investerat 70000:- i en ny pelletsanläggning för 1 år sedan som johan har så tror jag inte att berg/jordvärme är något alternativ bara för att få billig kyla..

Tror inte heller att installationen av en L/V VP som går på 30000:- kommer upp till samma totalkostnad som för en berg/jord VP, DÅ är det guldgruva att installera L/V VP..

Problemet är ju att det blir ingen kyla från den...
 
BAS skrev:
Du ska givetvis inte köra pelletsvärme samtidigt som du kör billig värmepumps-värme. Du kommer att köra värmepump tills det blir runt -10 grader C ute, först runt de temperaturerna blir det billigare/bättre med pellets. Det kan även hända att värmen inte räcker i luftvärmepumpen och då behöver du komplettera med pellets.
Vad gäller kyla så är det inte att rekommendera, det är tämligen dyrt att kyla med en luftvärmepump.
Om du vill ha billigaste värme och kyla ska du välja bergvärme. En bergvärmeanläggning som bara producerar radiatorvärme kostar ungefär lika mycket som en luft/vatten anläggning. Du har då dessutom tillgång till nästan "gratis" kyla på sommaren.
Den bergvärmeanläggning jag har skulle kosta ca 90000:- att få inmonterad (värmer 208 m2)
Jag vill väcka den här tråden till liv igen. Har köpt hus (1½ plan med källare) med pelletspanna. Säljarna satte in en L/L VP för något år sedan som de kört med. Jag tänkte att rent logiskt borde vattenburen pelletsvärme ge mest värme per kwh, men är nu osäker. Vad säger er erfarenhet? Blir det effektivare att köra med VP tills det är några grader kallt för att därefter övergå till Pellets? Och värms isf varmvattnet bäst med elpatronen eller pellets?

Har funderat mycket på detta och det skulle ju ta ett bra tag att testa sig fram. Så alla erfarenheter på området tas tacksamt emot,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.