Jag skall installera luft-luftvärmepump och vill placera inne delen i entrén och ute delen på helt andra sidan av huset. Snabbt mätt skulle avståndet vara ca 12 meter. Går det att dra så långa slangar, och blir värmeförlusten stor? Jag funderar på att dra slangarna ner genom krypgrunden och kallkällaren för att spara någon meter samt för att slippa förstöra husfasaden genom att dra slangarna längs väggen.
 
Min första tanke är att det förmodningen skulle bli någon form av förluster. Kan dock ej säga om det endast är marginellt... Man brukar ju sätta innedelen och utedelen så nära varandra som möjligt. Varför vill du sätta utedelen på andra sidan av huset? Har det med utseendet att göra?

MVH
 
  • Gilla
Anton Ericsson
  • Laddar…
H
Tror inte de vill ha mer än 7 meter.
 
Det varierar från pump till pump hur långa rör de fixar. De flesta klarar av 12-15m utan större problem även om tillverkaren hävdar annat (det gör dom främst för att ha ryggen fri så att säga). Det som är lika illa som långa rör och som många sällan tänker på, är hur många krökar det blir och hur skarpa de blir.

Det går oftast inte att säga i varje enskilt fall hur det funkar förrän pumpen är i drift. Då mäter man upp vilka tryck som bildas vid kyla respektive värme, och skulle det visa sig vara för långa rör är det bara att trycka i lite extra köldmedium. Något som är varken dyrt eller besvärligt bara man förvarnar installatören.
 
Som sagts tidigare brukar stå i montageinstruktionerna hur mycket extra köldmedel man skall fylla på om rörlängden överskrider standard (brukar va runt 8 meter).
Blir inga direkta förluster på rörlängden då värmepumparna jobbar mer med tryckförändring på systemet än själv temperaturen på köldmedlet.
 
Tack för era kommentarer. På Mitsubishis hemsida såg jag nu att deras modell Kirigamine har en max rörlängd på 20m, så det verkar lugnt. Varför jag vill ha detta långa avstånd är att innedelen ska sitta vid entrén och av estetiska skäl vill jag gömma utedelen bakom huset där den varken stör ögat eller örat. Jag tror att det var denna Kirigamine som min VVSare förespråkade.
 
..och nu var det installerat. Innerdelen i hallen på ramsidan av huset, från den löper slangarna
-in genom skrubbväggen
-ner genom skrubbgolvet till krypgrunden
-från krypgrunden genom ventilationslucka in i potatiskällaren
-längs källartaket och ut genom nästa ventilationsglugg till baksidan av huset.

Vårt hus-projekt lär ska vara alla installatörers mardröm :)
 
  • Gilla
Aser och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.