Hej,

Har köpt ett radhus (Sthlm) som idag värms upp av luft/luft (och stöd från element i vissa rum). Huset har en yta på ca 229kvm inklusive inredd källare och lite snedtak på övervåningen. Huset är fördelat på 3 våningar och idag sitter det en luftvärmepump på källarplan samt markplan, övervåningen värms av spillvärme från bottenplan och stöd från elementen. Finns även en contura-kamin på bottenplan.

Ena pumpen (bottenplan) är dålig och måste bytas, pumparna är installerade samtidigt så jag antar det är smart att byta båda på samma gång.

Nu till frågan: Hur skall jag räkna på dimensioneringen på pumparna, kan man tänka att två pumpar som klarar 110m2 var, tillsammans täcker 220m2? Eller skall jag överdimensionera och köpa 2st som klara typ 160m2 styck?

Har även tittat på en split, men vad jag läst mig till så verkar det vettigare att köpa 2 separata pumpar.

Någon som har tips på bra pumpar eller några märken man gärna ska akta sig för?

Tack på förhand!
 
A
A Adam Hallström skrev:
Hej,

Har köpt ett radhus (Sthlm) som idag värms upp av luft/luft (och stöd från element i vissa rum). Huset har en yta på ca 229kvm inklusive inredd källare och lite snedtak på övervåningen. Huset är fördelat på 3 våningar och idag sitter det en luftvärmepump på källarplan samt markplan, övervåningen värms av spillvärme från bottenplan och stöd från elementen. Finns även en contura-kamin på bottenplan.

Ena pumpen (bottenplan) är dålig och måste bytas, pumparna är installerade samtidigt så jag antar det är smart att byta båda på samma gång.

Nu till frågan: Hur skall jag räkna på dimensioneringen på pumparna, kan man tänka att två pumpar som klarar 110m2 var, tillsammans täcker 220m2? Eller skall jag överdimensionera och köpa 2st som klara typ 160m2 styck?

Har även tittat på en split, men vad jag läst mig till så verkar det vettigare att köpa 2 separata pumpar.

Någon som har tips på bra pumpar eller några märken man gärna ska akta sig för?

Tack på förhand!
beror på mycket ting, isolering, takhöjd, planlösning, fabrikat mm.
men sätt i en mitsubischi LN35Hero på alla våningar så blir du nöjd
 
  • Gilla
Adam Hallström
  • Laddar…
Det är lång leveranstid på Hero2 LN35 så man behöver kolla upp den. Annars välj bland toppmodellerna från Daikin, Fujitsu, Panasonic, Toshiba och som sagt Mitsubishi så gör du ett säkert val. Ska vara 5 års garanti via en bra återförsäljare.
 
  • Gilla
Adam Hallström
  • Laddar…
Sist jag kollade var det inte lång väntetid på LN35 från Mitsubishi Sverige
 
  • Gilla
Adam Hallström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.