Hej,

Har ett konstigt problem som nån säkert kan förklara. Har en pelletspanna Calmarpannan Opex, med expansionskärl i källaren. Tappvatten är på ca 200 liter tror jag. På övre våningen (1,5 halv plan med källare) så har jag vattenburen golvvärme i badrummet med egen termostat och pump, som alltså är inkopplad på värmeslingan tillsamman med vattenradiatorerna. Problemet är detta. När jag tappar ut mycket varmvatten, t.ex. vid bad så sjunker trycket från normala 1,3 bar ned till typ 0,5. Trycket i systemet blir då så lågt att pumpen till golvvärmen på övervåningen går torr och börjar tjuta. Dessutom kommer det på nåt vis in luft i systemet för jag måste även lufta av golvvärmesystemet (finns en avluftare vid pumpen). Jag har inga problem med luft i något element. När brännaren startat och vattnet i pannan är uppvärmt till 85 grader igen så blir trycket åter 1,3 bar.

Värmesystemet är ju slutet. Varför ändras trycket när jag tappar ut varmvatten?
 
låter som expansionskärlet är stumt, alltså pajat och fyllts och tappat all luft så volymen svängar med temperaturen och därav tryckförändringarna... luften kommer med undertrycket
 
Hej,
Nu kanske jag är ute å cyklar... Men jag fick tipset av den lokale "gamla" rörmockarn när jag fundilera över varför det rann varmvatten ut kallvattenkran när jag bytte blandare i duschen. Han sa iaf att det var övertryck/antivakum/(å en sak till) som satt på varmvattenberedaren.

Hoppas du får nått bättre tips om detta inte hjälper dej.

/Thomas
 
Blumbern är rätt ute.
Expansionskärlet!!
Knacka på det och hör om det låter fullt eller ihåligt.
Om det låter stumt så har du hittat felet. Om trycket blir lägre än vattenpelaren motsvarande husets höjd så kan det suga in luft i automatiska avluftare.
 
Njae, nog låter expansionskärlet tomt alltid och i så fall skulle det aldrig ha fungerat eftersom den satts in tillsammans med pannan för 6 år sedan.
 
Kolla trycket i bälgen. Brukar vara likadan ventil som till bildäck. Lätta på säkerhetsventilen så du får ner trycket på vattensidan under 0,5 bar och kolla att du då har 0,5 bar på luftsidan.
 
Testade ikväll igen när barnen badar. Utgångsläget är 80 grader panntemperatur och 1.3 bars tryck. Vid fullt fyllt badkar 0.5 bar och drygt 50 grader i panntemperatur. Expansionskärlet är definitivt tomt hela tiden vågar jag påstå.
 
frede skrev:
Testade ikväll igen när barnen badar. Utgångsläget är 80 grader panntemperatur och 1.3 bars tryck. Vid fullt fyllt badkar 0.5 bar och drygt 50 grader i panntemperatur. Expansionskärlet är definitivt tomt hela tiden vågar jag påstå.
Då har du uppenbarligen för högt tryck i bälgen, för vid 1.3 bars vattentryck ska det vara en hel del vatten i expansionskärlet.
 
Jag hittar ingen ventil som du hänvisar till. kan du utveckla hur du menar att jag ska göra det du föreslår?

"Kolla trycket i bälgen. Brukar vara likadan ventil som till bildäck. Lätta på säkerhetsventilen så du får ner trycket på vattensidan under 0,5 bar och kolla att du då har 0,5 bar på luftsidan."
 
frede skrev:
Jag hittar ingen ventil som du hänvisar till.
Den sitter någonstans på själva kärlet. Brukar vara på undersidan på de klassiska "bollarna", men det finns en massa varianter där de sitter på sidan eller ovanpå också. Ser ut ungefär som ventilen på ett bildäck. Brukar ha en hatt man får skruva bort.
 
Ventilen sitter i botten på ditt expansionskärl kan vara ett svart plastlock som sitter där,Där kan du kolla vilket
förtryck du har.Men har du kollat så att du inte har luft i beredaren.Om du låter pannan gå upp till 80grader så
kan du lufta genom att lätta på trycket på säkerhetsventilen några gånger och se om det kommer ut luft.Vet du hur stort kärl du har 18L eller 25L
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.