Hej!
Är det nån mer eller någon som vet varför det plötsligt blir luft i systemet?
Jag kan elda i flera månader utan att ens höra en luftbubbla tills att andra dagen blir det massa luft ifrån pannan.
Nu har det varit såhär varje dag i ett par veckor att det blir mycket luft ifrån pannan som går igenom laddomaten vidare till ackumulatortanken, till cirkulationspumpen.
Sen lugnar det ner sig när systemet har blivit riktigt varmt, kan komma nån luft puff emellanåt.
Och rätt som det är någon dag när jag eldar finns det inte/blir det inte någon luft alls.
Kan det bero på blandved? Atmosfäriskt tryck?
 
Antagligen tar den in lite luft hela tiden som bygger på och när det samlas rejält nånstans så kanske det blubbar till och cirkulationen störs. Syns det inget läckage så är det oftast på lågtrycksidan av nån pump.
 
S Stefan1972 skrev:
Antagligen tar den in lite luft hela tiden som bygger på och när det samlas rejält nånstans så kanske det blubbar till och cirkulationen störs. Syns det inget läckage så är det oftast på lågtrycksidan av nån pump.
Tjena!
Också funderat på det, ser inte att det är blött någonstans.
Vad exakt menar du med lågtrycksidan?
Det som är konstigt då är att det kan likaväl försvinna idag och inte återkomma på flera månader.
Ibland kan jag elda under ett par månader, och en dag så är det luft för att nästa dag inte vara nått.
 
suger den luft på den sidan pumpen suger vatten ifrån, baksidan alltså så behöver det ju inte synas nå läckage. Hade det varit efter pumpen på högtryckssidan så skulle det läcka vatten också.
 
S Stefan1972 skrev:
suger den luft på den sidan pumpen suger vatten ifrån, baksidan alltså så behöver det ju inte synas nå läckage. Hade det varit efter pumpen på högtryckssidan så skulle det läcka vatten också.
Jaha!
Ska undersöka mer till helgen!
Pumpen och laddomaten är väl bara två år.
Igår gick det fel fritt men idag så är det så mycket luft att man blir nervös att nått ska hända..
 
Kör du elvärme ibland?
 
Hej vatten expanderar vid uppvärming o tvärtom vid nedkylning. Fins det då inget expansionskärl och speciellt vakumventil på tanken så hör man att det låter en hel del
 
B Bjober skrev:
Kör du elvärme ibland?
Hej!
Inte under vinter halvåret.
Elpatronen får gå under sommarhalvåret för tappvattnet.
I år innan vi började elda så kollade jag trycket i expansionkärlet(0,5bar) och topp fyllde systemet(0,7/0,8bar)
Funkat klockrent tills för ca 2 veckor sedan då det började bli mycket luft.
Hör inte att det skulle koka i pannan och laddomaten startar vid 70-75grader.
Det är när laddomaten startar man hör att det ”sugs” fram mycket luft ifrån pannan.
Såhär har det gjort någon gång in i mellan men inte såhär mycket luft eller såhär länge.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej vatten expanderar vid uppvärming o tvärtom vid nedkylning. Fins det då inget expansionskärl och speciellt vakumventil på tanken så hör man att det låter en hel del
Hej!
Vi installerade ett tryckkärl för ca 2 år sedan och tog bort expansionskärlen på vinden.
Vakuumventil har jag ingen kännedom om.
 
Någonstans på sugsidan om pumpen kan det komma luft in och det behöver inte vara jämt. Hur är det med temperaturen när du startar att elda , kolla in det och skriv gärna upp så du kommer ihåg. Vid olika temperaturer i kopplingar eller annat så kan det täta när det är lite varmare och bli otät vid kallare, Luft kan inte komma till pannan via topp på en tank, den stannar på topp. så det måste vara i de nedre delarna eller i det som kallas panncirk. ( dom delar som har med laddning att göra ) laddomat , pump, panna, det är ett bra sug på den sidan av pumpen.
 
Hur stor expansion har du?
Har du för liten så kan det tryckas ut vatten genom säkerhetsventilen.
 
O
När du eldar ska du minst 10% av systemvolymen i expansion.

Har du kollat ditt förtryck?

Har du fel förtryck i kärlket och fel systemtryck i kärlet så kan ditt system att ha undertryck på vissa delar som gör att det suger in syre.
Detta syre frigörs sedan när du värmer vattnet och kan orsaka luftbekymmer.

Förtrycket i det flesta expansionskärl är förställt på 0,5bar och detta skall anpassas till lyfthöjden i ditt system.
Har du smutsiga filter på värmesidan så kommer tryckfallet i ledningarna att öka och du kan då få negativt tryck även när systemet är rätt.
 
Kluven Kluven skrev:
Nu har det varit såhär varje dag i ett par veckor att det blir mycket luft ifrån pannan som går igenom laddomaten vidare till ackumulatortanken, till cirkulationspumpen.
Vilken temp har du på pannan när du eldar. det sitter en termostatdel i laddomaten och om den kärvar det minsta kommer pannan att hamna i ett nästan kokläge och då frigörs syret i vattnet, det är ånga som blir, sen kallnar det och blir vatten igen. Så kolla upp termostaten i laddomaten först , en klassiker i vedeldning.
 
J jonaserik skrev:
Någonstans på sugsidan om pumpen kan det komma luft in och det behöver inte vara jämt. Hur är det med temperaturen när du startar att elda , kolla in det och skriv gärna upp så du kommer ihåg. Vid olika temperaturer i kopplingar eller annat så kan det täta när det är lite varmare och bli otät vid kallare, Luft kan inte komma till pannan via topp på en tank, den stannar på topp. så det måste vara i de nedre delarna eller i det som kallas panncirk. ( dom delar som har med laddning att göra ) laddomat , pump, panna, det är ett bra sug på den sidan av pumpen.
Bra idé! Ska ta och skriva ner temperaturen och se om det finns nått samband.
 
L lat skrev:
Hur stor expansion har du?
Har du för liten så kan det tryckas ut vatten genom säkerhetsventilen.
Det vet jag inte, men har haft lite koll på säkerhetsventilen men kan inte påstå att jag har sett att det kommit något ur den.
Men jag har funderat att sätta en flaska under för att vara helt säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.