Jag har en liten pumpautomat till trädgårdsbevattning. Jag tar vatten i ån. Den funkar ganska bra, med bra tryck och rätt till- och frånslag. Men om den får stå still ett par dar så blir det luft i pumphuset. Jag sätter igång vattnet och ganska snart slår pumpen igång. Problemet är att den bara står och maler och suger inget vatten. Slår jag av pumpen och lossar lite på luftningsskruven i pumphuset pyser det ut luft. När jag sedan kör igång den igen så fungerar allt fint. Jag har kollat alla kopplingar och jag har naturligtvis backventil på sugmunstycket. Var sjutton kommer luften ifrån? Tacksam för tips.
 
Ligger intaget i ån på samma nivå som tidigare? En orsak kan va, att pumpen suger in luft den vägen om nivån är felaktig.
 
Bottenventilen är en bra bit under ytan och har varit det hela tiden om det är det du menar.
 
Har du någon kran på utloppssidan av pumpen som du stänger när du är klar med bevattningen? Om vattnet kan rinna ut där kommer det in luft i pumpen.
 
Åbacka skrev:
Bottenventilen är en bra bit under ytan och har varit det hela tiden om det är det du menar.
Det var min tanke. Har du kollat ev. läckage på sugslangen?
 
Patrick E skrev:
Har du någon kran på utloppssidan av pumpen som du stänger när du är klar med bevattningen? Om vattnet kan rinna ut där kommer det in luft i pumpen.
Det är väl snarare så att om en kran eller koppling på utloppssidan är otät så rinner vatten ut och pumpen går igång oftare, eller? Men jag ska undersöka saken. Om du har rätt så finns det en kran som kan vara boven i dramat.
 
OK, jag uppfattade det som om pumpen var helt urkopplad också elektriskt när den inte användes.
 
Problemet verkar löst. Jag har två kranar på utloppssidan, en i mitten ungefär och en i slutändan. När jag har spolat vatten i slutändan verkar det som att det har sugits in luft via mittenkranen. Denna luft har sedan backat ner till pumpen och orsakat problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.