Jag har:
-Grävd brunn
-Sänkpump
-Luftinjektor waterite
-Hydropress
-vattenfilter Svenska vattenlaboratorium
-varmvattenberedare.

Från och till får vi väldigt mycket luft i ledningarna. Det är tydligt att det kommer in när pumpen går. Hydropressen släpper aldrig tryck så den är hel samt att det betyder väl att backventilen på pumpen fortfarande är hel. Pumpen går inte ofta utan den allt håller trycket och vatten väl. Så klart studsar mätaren när det väl kommer in luft.

Min tanke är att det är mycket skit i luftinjektorn. Jag har läst till mig att den ska suga luft när pumpen går, den suger enbart luft när pumpen har kört färdigt. Det måtte väl vara fel? Är lite sugen på att skruva isär luftinjektorn helt från ledningen i helgen men har varit osäker på om det är någon ide.

Allt började i somras med att brunnen sinande i torkan men nu är den smetfullt. Har funderat på om det är filtret men det har jag börjat utesluta. Desto oftare jag backspolar desto mindre vatten blir det i ledningarna...
 
  • Vattenberedare, hydropress och vattenfilter i ett grovkök med ommålat golv och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du har luft injektor så ska det väl även vinnas en automatisk avluftning på hydroforen. En luft injektor kan omöjligtvis injektera luft utan att pumpen går.
 
Finns ingen automatisk avluftning på hydroforen. Instämmer med att det är märkligt att den suger luft efter. Men ack väl så suger den först efter när pumpen gått färdigt. Kan filma och visa, det känns tydligt i fingret samt att det hörs.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du har luft injektor så ska det väl även vinnas en automatisk avluftning på hydroforen. En luft injektor kan omöjligtvis injektera luft utan att pumpen går.
Sorry, blandade ihop hydropress gör hydrofor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.