Hej på er, jag behöver hjälp att tolka restriktionerna.

Ska bygga i "samlad bebyggelse" inom ett naturreservat i Uppsala.
restriktioner finns som är svårtolkade vid förfrågan till bygglovsavdelningen ville man inte svara på vad man kan bygga utan uppmanade mig till att skicka in ritningar och nu säger dom att huset är för stort men inte på vilket sätt. Nu har handläggaren semester, bygglovschefen "oanträffbar" osv.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Villkor
Tillgängligheten till reservatet via *****området ska bibehållas på marken väster om föreslagen
tomtplacering. Fastighetsbildning skall ske så att gångstigen direkt väster om de nybildade
fastigheterna bibehålls.
Bostadshusen skall placeras nära befintlig väg, norrut på tomten, vara låga och inte upplevas
dominanta. Karaktären skall vara traditionell med träfasad, matt färg i anpassad kulör och tegelfärgat
tak. Bruttoarea på bostadshuset ska inte överstiga 160 kvm och 40 kvm på komplementbyggnad.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag undrar om någon på forumet vet:

Hur räknar man ut bruttoarea?
Vad som menas med låga hus?
Vad är traditionell karaktär?
Och sist men inte minst, vad menas med "inte upplevas dominanta"

Någon som har idéer vad man kan tänkas bygga?


/Annelie
 
Bruttoarea
"Ytan av mätvärda delar av ett våningsplan, begränsad av de omslutande byggnadsdelarnas utsida eller annan för mätvärdhet angiven begränsning." Enklare uttryckt: Arean som begränsas av ytterväggens utsida.

http://www.byggahus.se/ordlista/#B
 
Hemmakatten
Lågt hus borde betyda enplanshus.
Traditionell karaktär, hus i liknande stil som tidigare finns i området.
Inte dominanta uppfattar jag som lågmälda färger, inget 2-planshus, skall anpassas och smälta in i omgivande natur.
 
Bruttoarea är den totala ytan på samtliga våningsplan i ett hus. Bygger du tex ett två våningshus så får ytan på mark inte överstiga 80kvm (80+80). Detta gäller naturligtvis om du har golv på hela övervåningen. Om det är öppet till nock i tex vardagsrummet så räknas ju inte den del på övervåningen.

Ett tradionellt hus tolkar jag som ett 1 - 1 1/2-plans hus, rektangulärt till formen med sadeltak. Eventuellt med en vinkeltillbyggnad. Inga runda eller triangulära fönster utan mer vanliga nästan fyrkantiga. Med matt färg ser jag jordnära färger framför mig tex faluröd, svart, jordockra, mörkare grå. Absolut inte vitt eller pastell. För mig innebär ett icke dominant hus ett hus som nästan har "vuxit" upp ur marken. Det ska vara väl anpassat till marken runt huset. Inga stora utfyllnader, murar eller liknande för att få huset på plats.

Om du kan ge lite mer information om vad du har sökt lov för så är det lättare att hjälpa.
 
Jag börjar inse att jag får tänka om helt. Typiskt när man hittat drömtomten får man inte bygga drömhuset.

Så här tänkte jag i alla fall:

Enplan= låg byggnad
Vidbyggd komplementbyggnad (Garage) för att få plats i norra änden på tomten då den är smal.

Vad jag inte förstår är att bygglovs-nissan säger att det blir för stort, mina beräkningar hamnar på ca 152+40 m2
Den totala byggytan inkl garage är enligt husleverantören 192 m2


//Annelie
 
  • Fasad2_Bygglov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • husritning_bygglov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad1_bygglov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då förstår jag! När hus och garage byggs ihop så räknas allt som huvudbyggnad. Du kan inte räkna ihop 160+40. Vill du ha garage i huset så får du nöja dig med 160kvm totalt.
 
Du kan verkligen din sak :)

Pratade med bygglovschefen i dag och hon sa ungeför det samma d.vs. att bruttoarean inkluderar garaget om det vidbyggs med huset och att jag då (om jag beviljades detta) skulle ha rätt att bygga en sepparat komplementbyggnad på ytterligare 40 m2 och landa på totalt 240 m2.

Hon sa att jag kunde bygga rektangulärt längs med vägen och ha garaget bredvid med 20 m kvar att bygga på längden och med 27 gr tacklutning. Då jag inet är något mattesnille reagerade jag inte och svarade att det är väll bara att börja rita igen då.

Men hennes beräkning stämmer inte.
Tomtens bredd är ca 30 m, (styckningen är inte klar) avstånd till tomtgräns 4, 5m x 2 =9 m
Normal garagebredd baserat på 8x5m (Bruttoarea) =5 m
Avstånd till husvägg = 2 m = 16 m
Totalt 16 m ger mig kvar en huslängd på 14 m
Med en bruttoarea på 159,6 m2 blir bredden 11,4 m

Fråga:
Vad blir då nockhöjden?

P.S. känner på mig att detta bygglov kommer att bli en lååång plåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.