Jag är igång med att renovera i sovrummet, och har denna lucka strax under taket. Jag har en gammal kökspanna (som används flitigt) på andra sidan väggen.

Har någon idéer om vad den har för syfte? Jag har aldrig gjort något med den under de år jag bott här, och sotaren har inte heller visat något intresse. Jag har aldrig kommit ihåg att fråga när sotaren varit förbi.

Mest intressant huruvida den måste vara fortsatt åtkomlig eller ej.

Huset är från 1942 och på drygt 60 kvm. Jag är ganska säker på att det aldrig funnits någon ytterligare eldstad än den i köket.
 
  • En gammal ljus lucka på en vägg under ett snedtak, med en synlig dragkedja, i ett sovrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Björn96 Björn96 skrev:
Jag är igång med att renovera i sovrummet, och har denna lucka strax under taket. Jag har en gammal kökspanna (som används flitigt) på andra sidan väggen.

Har någon idéer om vad den har för syfte? Jag har aldrig gjort något med den under de år jag bott här, och sotaren har inte heller visat något intresse. Jag har aldrig kommit ihåg att fråga när sotaren varit förbi.

Mest intressant huruvida den måste vara fortsatt åtkomlig eller ej.

Huset är från 1942 och på drygt 60 kvm. Jag är ganska säker på att det aldrig funnits någon ytterligare eldstad än den i köket.
Öppna och se, det kanske finns något spännande där uppe 😉. Sagt av en som blir väldigt nyfiken 😀. Kan inte förstå varför du inte har öppnat luckan?;
 
Ser ut att vara en helt vanlig ventil som går till en luftkanal i skorstenen. En mycket effektiv form av ventilation. Det brukar finnas flera hakar så man kan ha den öppen mereller mindre och justera ventilationen på det viset.

Genom att skorstenen är varm blir det sug i luftkanalen. Som en frånluftsfläkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.