Hej. Har en lucka i källaren som jag alltid tänkt var något för att inspektera avlopp eller liknande.
När jag fick för mig att öppna den läskiga luckan och titta så blev jag förvånad att det var ett ganska djupt hål, cirka 40 cm djupt med lera/jord i botten.

Någon som vet funktionen? Eller är det bara att täta med något? Tänker att det antagligen läcker in en del markradon. Inte för att jag är så värst nojig över det.
 
  • Sliten golvbrunn, nedsmutsat betonggolv, del av en trätröskel, personens skugga, taget i dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det inte vara att avloppet går där tidigare, men av någon anledning blivit omdraget en annan väg?
 
nimhed nimhed skrev:
Kan det inte vara att avloppet går där tidigare, men av någon anledning blivit omdraget en annan väg?
Så kan det absolut vara. Ska jag vara helt ärlig har jag inte 100% koll på exakt vart alla avloppsledningar går.
Har en bild från dräneringen sm jag fått av gamla ägaren. Dock tror jag inte det är avloppsrör som går där utan att det tillhör dräneringen?
Luckan från trådstartbilden är precis vid fönstret på den bilden.
 
  • Grävd grund, rör, kablar, isolermatta på vägg, spade, fönster, pågående byggarbete eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en likadan lucka i min källare men där ser jag avloppet och det är ca 1m ner till röret
 
Kanske man kan se något om man spolar varmvatten å kollar med värmekamera?
 
Likadan lucka i garaget och där nere ligger utgående avloppsstam med renslucka. Har du kolla så röret/rensluckan inte blivit övertäckt med jord?
 
Grävde lite ganska kompakt lera. Verkar inte vara något där. Har däremot två sådana här , en i pannrummet och en i toaletten i källaren. Så antagligen är avloppet omdraget? & jag borde kunna fylla igen den gamla luckan?
 
  • Vitt rörsystem, delvis rostigt, med röd pil som pekar på flänsen. Bakgrund av kakel och textilier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
J jajgert skrev:
Grävde lite ganska kompakt lera. Verkar inte vara något där. Har däremot två sådana här , en i pannrummet och en i toaletten i källaren. Så antagligen är avloppet omdraget? & jag borde kunna fylla igen den gamla luckan?
Njae båda fyller ju sin funktion. Rensluckan i golvet ligger ju efter att dessa går ihop. Du kopplar ju inte bort bromsrören på bilen eftersom det ändå finns bilbälte.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Har likadan lucka, där ligger avloppsrör inklusive rensluckor. (Har även liknande rensluckor på avloppsrören som du har).
Det ligger säkert avloppsrör där nere någonstans. Om man flyttat rören hade man även tagit bort luckan. Stoppa ner huvudet och låt någon spola i toaletten så kommer du höra.
 
Täta luckan kan du göra, har vi gjort här hemma pga mark radon.
 
D Daniel__s skrev:
Täta luckan kan du göra, har vi gjort här hemma pga mark radon.
Hur tätade du eran?:)
 
Faktiskt inte jag som gjorde det men säkert vanligt silikonfog
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.