Hej

Jag har en lucka i Marbodal Lindökök som börjat hänga i underkant. Den översta skruven i gångjärnet slirar bara när jag försöker skruva åt den. Hur ska jag göra för att åtgärda det?
 
  • Vit köksskåp, svart handtag och delvis synlig fläkt. Ett mänskligt finger i förgrunden, suddigt. Inomhusbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger pekar på skåpgångjärn med märket "Marbodal," fyra borrade hål, grå skåpdörrar, vit innervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
P peter_mikael skrev:
Hej

Jag har en lucka i Marbodal Lindökök som börjat hänga i underkant. Den översta skruven i gångjärnet slirar bara när jag försöker skruva åt den. Hur ska jag göra för att åtgärda det?
Om du tar bort locket på gångjärnet den det står Marbodal på så finns det justerskruv där under testa dig fram med ett varv i taget..
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Översta skruven är fästet i stommen, det låter som den nu blivit runddrsgen i trät.
Jag hade låtit den vara om den sitter bra.
Som sagt lyft på kåpan.
 
Det kan gå att få till det. trälim och tändstickor sopas in i hålet, stickorna spetsas lite och knackas in, får sitta över natten. Sen borras det med borr som är några 1/10 delar tunnare än skruvens kärna, den del som är mellan åsarna på skruven.
 
Du menar den översta som flyttar gångjärnet upp och ner , brukar vara ganska trög att vrida på men du klarar justera det där med skruven under brickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.