Har bestämt mig för att köpa en Luba 2 robotgräsklippare.

Ytan som ska klippas är 2000 kvm. Med andra ord borde ju den för 3000 kvm vara rätt storlek. Men finns det anledning att överdimensionera en robotgräsklippare för att den ska få jobbet gjort snabbare? Dvs ska jag satsa på en för 5000 kvm?

Hur har ni tänkt när ni valt storlek på klippare?
 
Jag tror knappast de klipper snabbare utan det handlar om hur många gånger den behöver gå tillbaka för att ladda.

Jag har en 1000 som klipper 200 kvm ganska besvärlig gräsmatta (formen). Den laddar en gång och tar 2,5 för schackmönsterklippning. Med kanske 30% större batteri hade den klarat hela på en laddning.

Gissar att du sparar ganska lite tid på 5000 jämfört med 3000 om du inte har en gräsmatta med konstig form och mycket saker att navigera runt typ träd och sånt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror knappast de klipper snabbare utan det handlar om hur många gånger den behöver gå tillbaka för att ladda.

Jag har en 1000 som klipper 200 kvm ganska besvärlig gräsmatta (formen). Den laddar en gång och tar 2,5 för schackmönsterklippning. Med kanske 30% större batteri hade den klarat hela på en laddning.

Gissar att du sparar ganska lite tid på 5000 jämfört med 3000 om du inte har en gräsmatta med konstig form och mycket saker att navigera runt typ träd och sånt.
Ja, det var mest klipptiden jag tänkte på, inte att den klipper snabbare.
 
Z zingo skrev:
Ja, det var mest klipptiden jag tänkte på, inte att den klipper snabbare.
Hej
Läser man den gemensamma manualen för 3000, 5000 och 10000 verkar de vara identiska.

Endast antal klippzoner och ytan de kan klippa varierar.

Jag antar att med GPS och programvaran så begränsar man klippaytan och tar mer betalt för större yta.

På en fråga, på nätet, till tillverkaren om det gick i framtiden gick att uppgradera till större klippyta så var svaret, inte troligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.