Hej

Jag har källare så om jag ska ha självfall till anslutningspunkten för kommunalt VA krävs att anslutningspunkten läggs 3 m under marknivån. Är det ett problem med så djup anslutningspunkt om jag istället för självfall väljer en LTA-pump?

Jag vet inte hur mycket berg jag har så jag skulle helst vilja börja gräva och sedan besluta LTA eller självfall beroende på hur mycket berg jag stöter på.

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Kommer kommunen verkligen lägga a-punkten 3 m under marknivån?
 
Ska du ha LTA avlopp från kommunen, eller du funderar på att anlägga det istället för att gräva djupt?
Jag hände inte riktigt med.

Oavsett lösning måste du gräva djupare än lägsta golvbrunn i huset, och med LTA behöver ca 1,5m längre ned än med självfall till gatan.
LTA pumpgropen brukar ha anslutningen ca1.2-1.5m upp från bottenplattan.
 
Jonatan79 skrev:
Kommer kommunen verkligen lägga a-punkten 3 m under marknivån?
De har sagt att de eventuellt kan tänka sig det. Mitt hus är på en höjd så det blir nog nästan lättare för dem att få ett bra fall om punkten ligger lägre.
 
corre skrev:
Ska du ha LTA avlopp från kommunen, eller du funderar på att anlägga det istället för att gräva djupt?
Jag hände inte riktigt med.

Oavsett lösning måste du gräva djupare än lägsta golvbrunn i huset, och med LTA behöver ca 1,5m längre ned än med självfall till gatan.
LTA pumpgropen brukar ha anslutningen ca1.2-1.5m upp från bottenplattan.
Jag har två alternativ:
1. Köp en egen LTA-brunn (kommunen står ej för den)
2. Anlägg självfall

Om jag anlägger självfall måste kommunen lägga anslutningspunkten 3 m ned vilket de kanske kan tänka sig göra.

Problemet är att jag måste gräva 15 m från huset till anslutningspunkten. Troligen är det i princip bara berg på tomten vilket skulle göra självfall dyrt (pga sprängningskostnaden). Jag vet dock inte nu hur mycket sprängarbeten det skulle bli.

Jag skulle därför vilja hålla valet mellan 1. och 2. öppet tills vi börjat gräva. Massor av berg -> LTA (som läggs grundare än självfall och med värmekabel). Lite berg -> självfall. Kan det bli problem för LTA-alternativet om anslutningspunkten läggs på 3 meter?
 
Alt nr 1, du behöver ingen värmeslinga i avloppsröret från LTA´n , bara inkommande vatten om ni lägger det samtidigt. A-punkten bör då inte vara djuparen än kravet för att slippa djupare grävning ev. sprängning.
 
Jonatan79 skrev:
Alt nr 1, du behöver ingen värmeslinga i avloppsröret från LTA´n , bara inkommande vatten om ni lägger det samtidigt. A-punkten bör då inte vara djuparen än kravet för att slippa djupare grävning ev. sprängning.
Vilket är maxfall med LTA? Om man kan ha ett mycket brant fall med LTA borde det inte bli så mycket extra grävning/sprängning om punkten läggs 3 m ned istället för 1,5 m men det kanske inte går att ha så brant fall utan att det finns risk för stopp i avloppet.
 
Jag kanske missförstår dig. Hur långt från huset kommer brunnen ligga och hur stor nivåskillnad? Hur långt från pumpen kommer a-punkten ligga och hur stor nivåskillnad ?
 
Med LTA kan du ansluta på vilket djup som, det är en smal slang (40mm) och en tuggande pump som maler söndet allt till en slurry. Det pumpas utan problem, och med ett par duchar i veckan så spolas brunnen regelbundet rent. Det brukar samlas något hundratal liter i pumpbrunnen innan pumpen går, så den har lite vatten att jobba med.

Däremot kan man behöva en backventil som släpper in luft i tappledningen när pumpen slutar, så den inte blir en hävert genom pumpen. Jag vet inte hur vanligt det är.
 
corre skrev:
Med LTA kan du ansluta på vilket djup som, det är en smal slang (40mm) och en tuggande pump som maler söndet allt till en slurry. Det pumpas utan problem, och med ett par duchar i veckan så spolas brunnen regelbundet rent. Det brukar samlas något hundratal liter i pumpbrunnen innan pumpen går, så den har lite vatten att jobba med.

Däremot kan man behöva en backventil som släpper in luft i tappledningen när pumpen slutar, så den inte blir en hävert genom pumpen. Jag vet inte hur vanligt det är.
Ok, förstår jag rätt att jag kan dra LTA-slangen på samma djup den sista biten fram till anslutningspunkten oavsett om anslutningspunkten ligger 1,5 eller 3 m ner?
 
Japp, den är inte beroende av fall. Den kan tom pumpa upp säkert 5 meter och 100 m på längden.
 
Jonatan79 skrev:
Jag kanske missförstår dig. Hur långt från huset kommer brunnen ligga och hur stor nivåskillnad? Hur långt från pumpen kommer a-punkten ligga och hur stor nivåskillnad ?
Menar du LTA-brunn? LTA-brunnen ligger cirka 2 m från huset.

A-punkten ligger 10-15 m från huset. Den behöver ligga 3 m ner för att jag ska få självfall från dagens nivå på avloppet.
 
Jonatan79 skrev:
Japp, den är inte beroende av fall. Den kan tom pumpa upp säkert 5 meter och 100 m på längden.
Och rakt lodrätt neråt några meter vid anslutninghspunkten är inget problem?
 
Ok, från huset till LTA-brunnen/pumpen behöver du bara ha normalt fall, den ska väl ner till 1-2 meter beroende på modell och anslutning på brunnen/pumpen. När innehållet lämnar LTA är den som sagt söndermalt av kvarnen som sitter inuti och pumpas sedan i en PEM-slang, 40-50mm till a-punkten. Därför är nivåskillnad med TLA och a-punkten inget problem, bara om ni behöver spränga redan nära ytan blir det drygt och dyrt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.