Behöver lite tips inför anslutningen av en gäststuga till stora husets avlopp. Avståndet är ca 200 meter. Min tanke var att låta gubbarna gräva en grav på 1,20 m djupt och lägga ner nya slangar för både vatten och avlopp.

1) Vilka dimensionerna på slangar och typ är att rekommendera?
2) Finns det anledning att isolera med nån form av markskiva eller liknande ovanpå? (huset är beläget i stockholms skärgård)
3) Att lägga värmekabel som extra säkerhet vore skönt, men jag uppfattar det som påtok för dyrt för detta avstånd?
4) Klarar en "vanlig" skärande pump att trycka skiten 200 m? Det är visserligen nivåskillnad på ca 2 m från gäststugan till avloppsbrunnen vid stora huset. Dock ej aktuellt med vanligt avlopp med fall, då marken är för stenig/eländig. Tips på pump?

Nåt annat att tänka på?

Stort tack på förhand!

Johannes
 
Använd 32mm pem till vattnet, och jag har svårt att tro det är nödvändigt med isolering vid detta djup. Dock är det viktigt med isoleringen där slangen kommer upp och i genomföringen. Där borde du ha både slangisolering, bygga låda + någon meter värmekabel. Det finns billig kabel på RiR som man bara sätter i vägguttaget när det blir dags.
 
Om du inte räknar gäst stugan som en stor konsument på vatten så räcker pem 25 gott och väl .

Skärande pumpar som klarar 200 m finns men dom drar iväg i priset om man vill ha en som fungerar under en längre tid . Ledning skulle jag satsa på en PE svets ledning då det inte är någon risk för läckage i skarvar .
 
Hemmakatten
Till vår gäststuga har vi 110 meter ledningar för vatten och avlopp. Gäststugan ligger 17meter nedanför husets avlopp (enskilt avlopp och vatten). Vattenledningen är 32mm PEMslang och avloppet upp är 40mm PEMslang.

Vi fick inte lov av Miljö- o Hälsoskyddsförvaltningen att ha en skärande pump eftersom de menade att det var riskt för slamflykt i slamavskiljaren till infiltrationsbädden i avloppsanläggningen. Vi fick därför installera en trekammarbrunn med pumpgrop i som pumpar upp gråvattnet till ordinarie avloppsanläggning. Trekammarbrunnen vid gäststugan får tömmas när den blir full (5-10 år?) manuellt.

Avloppspumpen blev en från Robota som klarar tryckhöjden och är driftsäker (vi har också ett varningssystem som signalerar om pumpen inte fungerar). Pumpen har jag för mig kostade nånstans mellan 6-8' + trekammarbrunnen + varningssystmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.