Hej. Har fått ett LP larm av min bergvämepump. Det börjar bli kallt men är inte så sugen på att dra igång spetsen i dessa tider. Är där någon vänlig själ som kan hinta mig om vart brinefilterna man ska rengöra sitter?

Jag har fyllt på med köldbärarvätska till knappt 80 procent men den låg på knappt 30 procent av kärlet om det annars kan vara problemet.
 
  • Kontrollpanel för bergvärmepump med LP-larmindikator och temperaturvisning på en grön skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av bergvärmepump med rör, tryckmätare och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepump ansluten till isolerade rör och ett expansionskärl, med synlig etikett "FIGHTER 202".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepump i pannrum med synlig rörinstallation och kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nybyggare Österlen skrev:
Hej. Har fått ett LP larm av min bergvämepump. Det börjar bli kallt men är inte så sugen på att dra igång spetsen i dessa tider. Är där någon vänlig själ som kan hinta mig om vart brinefilterna man ska rengöra sitter?

Jag har fyllt på med köldbärarvätska till knappt 80 procent men den låg på knappt 30 procent av kärlet om det annars kan vara problemet.
Inget läckage nånstans om du tappat brine vätska? Jag hade spruckna kopplingar av kondens som gjorde min läkte sakta ut. Öppna nedre fronten och inspektera samta kolla filtret.
Roterar köldbärar pumpen ?
 
Redigerat:
Ska jag vara ärlig så är det nog 4 år sen jag fyllde på senast och eftersom där behållaren vara knappt halvfylld så vet jag inte om det kan vara ett läckage?
 
lp larm beror på lite köldmedia, dålig cirkulation i brinekretsen, eller trasig expansionsventil.
kolla kb pump så den snurrar, vad har du för skillnad mellan kbin och kbut?
Kan även vara lågtryckspressostaten, men det är inte så vanligt. Slocknar larmet om du bryter spänning till pumpen ?
 
Hej.

Har pillat på den hela dagen men ger upp. Får förhoppningsvis ut värme nu tror jag med elpatronen.

Hittar fortfarande inga filter alls så jag vet inte hur jag ska rengöra.

Öppnade KB pumpen enligt instruktioner det rann ut lite klar KB vätska men hittade inga direkta spår. Känner att värmebärarpumpen snurrar men känner ingenting på KB pumpen.

Jag får nog ta och ringa in gardet ändå och ha kallt tills dess.
 
förmodligen har pumpen gett upp.
 
Är det en pump med reglage på kopplingsboxen 1 - 2 - 3 så vrid på den till 3 , i bland säger kontakterna i den upp sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.