Hej, jag ska bygga två mindre konstruktioner på min parkering. Bor utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse. Jag har en grusad parkeringsplats med carport på plats. Vid carporten tänkte jag bygga ett litet elskåp med ett par eluttag och en laddbox till bilen. Skåpet blir 30x40x110cm. Är ett sådant skåp bygglovspliktigt?

Tänkte även sätta upp ett lågt tak över ett cykelställ. Det blir 2.5x1.8m med höjd på 1.8m. Är detta bygglovspliktigt?

Orsaken till att jag frågar är att jag inte förstår vad dessa konstruktioner skulle klassas som. De är knappast "komplementbyggnader". Cykeltaket är inte heller ett skärmtak då det inte kommer att sitta fast i carporten.
 
Elskåpet är nog inget problem. Cykeltak kan kanske vara tveksamt. Vet ej.

Risken att du skulle få nedslag på det från stadsbyggnadskontoret är nog minimal. Och OM de skulle ha synpunkter så kan du ju snabbt montera bort taket. Du riskerar inte byggsanktionsavgift, om du vidtar rättelse innan de hinner besluta om sanktionsavgift. Sedan kan du i så fall söka bygglov, och återställa taket.
 
  • Gilla
micsor
  • Laddar…
Detta kan variera enormt mellan kommuner. Vissa är mer petiga än andra. Det lättaste och snabbaste är att ringa/maila direkt till din kommuns bygglovsenhet. Två sådana här simpla frågor kan de säkert svara på direkt. Återkom gärna med hur det gick.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Om en människa varaktigt kan vistas i konstruktionen avgår om det är en byggnad. Alltså går laddstolpen fri, men cykeltalet, med sina 1,8 m är ett gränsfall. Skulle då sänka till 1,5 m är du säker. Är det högre o under 15 kvm är det en bygglovbefriad friggebod.
 
  • Gilla
micsor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.