Hej!
Vi är nyblivna husägare i oktober.
Vi har fått problem på halsen nästan direkt.....
Det lossnade en stor bit ur källarväggen 50cm x 20cm stort och ända in till armeringsjärnen.
Verkar vara en gammal lagning som släppt ca 1dm tjock puts eller liknande material.
Reklamation är gjord till Anticimex och fick till svar att det ingår i undersökningsplikten att hitta såna här fel, alltså gäller inte försäkringen....
Står inget i bes. Protokollet om detta men vi vet att det är dax för dränering.
Säljaren påstår att dom inte gjort lagningen men att ommålning utförts av säljaren.

Skrapar jag av färgen på putsbitarna så finns det bara ett lager med färg på, medans på resten av väggen finns det två olika lager innan betongen kommer fram.
Är det bara att gilla läget eller är det någon som har några idéer?

Ska jag dra en process mot säljaren?

Tacksam för svar
 
Det kan vara så att säljaren målat med en vanlig väggfärg och därmed stängt inne ev. fukt. När fukthalten blir för hög så släpper då puts/bruk som sitter lite sämre. Antagligen har det funnits någon sättningsspricka eller nåt som gjort att det släppt precis där.

Kan du tydligt se färglager tyder det ju på att det är målat med en tät färg. S.k. putsfärg eller silikatfärg går mer "in" i väggen för att den ska kunna "andas".

Troligen är det ju säljaren som gjort det men skyller han på tidigare ägare är det inte mycket du kan göra...

Bäst är då att dränera först (och helst då isolera utsidan med isodrän/pordrän!) och sen låta det "stabilisera" sig någon månad innan du tar tag i väggarna. Det finns riska att det rasar mer annars...
 
Om jag värmer med värmepistol och skrapar så blir den som gummi, förmodligen latexfärg
 
Dra igång "en process" för att en bit puts lossnat i källaren? Välkommen till huslivet.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
J
Håller med Stefan, ovan, men jag väntar med en åsikt innan min kompis mr X, gett sitt expertutlåtande. Har säljaren kallat väggen för nyrenoverad? I så fall kan du ha ett case. Eventuellt kan du stämma säljaren för framkallande av fara, då någon kunnat gå förbi i flip flop mitt i vintern och fått klumpen på foten.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
O
Tja dra igång en process.... En bra advokat kostar uppåt 3000kr / h Ska han då skriva att brev till säljaren lär notan vara uppe i 6000kr. Att ta in en hantverkare som lagar väggen ska vi säga att det tar 2 timmar att laga á 700kr /h inkl moms.
det är 1400:- sedan kommer det till lite andra kostnader som bil och andra saker säger 700kr till... Då är vi uppe 2100kr sedan material, ska vi säga 500kr? Så, då är vi uppe i 2600kr... Sen avrundar vi uppåt å säger 3000kr jämnt... Sen har vi rotavdraget på 30%...

Så... Nu kan du själv fundera på om du vill processa eller inte....

Förresten, välkommen till husägarklubben! För oss som inte vill ha några problem med vad man ska göra av alla pengarna :D
 
Vad kan det kosta att fixa? Två säck mur&putsbruk A, B eller C; 50 spänn säcken. En murarhink; 25 kr. Blanda ihop, kladda på väggen, blöt ner lite regelbundet och måla över sen. Gå vidare med livet.

framkallade av fara? Jo, lycka till du...
 
Hörrni, lite trevligare kan vi väl vara mot en ny medlem...?

Det är inte lätt att veta om man är nybliven husägare.

Som alla sagt här är det inte någon stor sak, irriterande, visst, men kostnaden för att åtgärda är väldigt liten och därför inte något man kan processa.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hmmm... Som många ovan säger - fast onödigt bryskt mot en ny medlem - Även om tidigare ägaren ljuger (vilket hen) sannolikt gör, så är det bara att mura i och gå vidare.

Att äga ett hus är f ö som att ha en skål med "nitlotter" som kostar pengar att fixa. Nästa dag är det något helt annat som hakar upp sig, stannar eller ramlar ner. Med eller utan föregående ägares vetskap.
 
( Reklamation är gjord till Anticimex och fick till svar att det ingår i undersökningsplikten att hitta såna här fel, alltså gäller inte försäkringen....
Står inget i bes. )
Om nu Anticimex har utfört besiktning och inte hittat felet så kan de inte sedan säga att det inte ingår för det borde hittats i besiktning.
Hur vet ni att det är ett litet fel ? Om en betong bit på 200 x 500 ramlar ner så att armeringen syns, så kanske det inte bara är denna skada. Jag tycker du skall begära att Anticimex gör en ny besiktning med detta felet som utgångspunkt.
 
harry73
Vänta lite! En stor bit lossnar intill armeringsjärnen. Det låter som betonvägg med betongröta. Det händer när armeringen får för lite täckning och börjar rosta. Då gör rosten att betongen sprängs.
Att bara putsa igen hålet hjälper inte så mycket och kunde man vid besiktningstillfället inte se den undermåliga lagning borde det definitivt klassas som dolt fel.
Sedan kan det vara bra att se över dräneringen, och det ingår i undersökjingsplikten att kontrollera
 
harry73
Fixar_Krille skrev:
Om nu Anticimex har utfört besiktning och inte hittat felet så kan de inte sedan säga att det inte ingår för det borde hittats i besiktning.
jag misstänker att ts inte utförde en egen överlåtelse besiktning men litade på säljarens dolda fel försäkringens besiktning.
 
O
harry73 skrev:
Vänta lite! En stor bit lossnar intill armeringsjärnen. Det låter som betonvägg med betongröta. Det händer när armeringen får för lite täckning och börjar rosta. Då gör rosten att betongen sprängs.
Att bara putsa igen hålet hjälper inte så mycket och kunde man vid besiktningstillfället inte se den undermåliga lagning borde det definitivt klassas som dolt fel.
Sedan kan det vara bra att se över dräneringen, och det ingår i undersökjingsplikten att kontrollera
På vilket sätt skulle denna berongröta vara dolt fel? Och på vilket sätt hjälper det ts? Se mitt tidigare inlägg.
Men borde då inte den undermåliga dräneringen vara boven i dramat? Jag har svårt att tro på att eventuell betongröta inte beror på den dåliga dränering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.