Hej allihopa! Varit medlem här ett tag men endast konsumerat information (och har således lärt mig massor redan) men här kommer mitt första inlägg där jag hoppas få lite råd.

Märkte idag att fogen har lossnat på ett par ställen i vårt badrum och tänkte åtgärda detta. Det rör sig om två ställen:
1) Område runt toaletten där kakelfogen släppt mellan kakelplattor
2) Kant mellan golv/vägg där det är ett litet hålrum som inte är täckt av mjukfog/silikon

Badrummet renoverades hösten 2018 av tidigare ägare och min första fråga är om det är vanligt att fog släpper på det här viset?

När det gäller åtgärd av detta tänkte jag mig följande:
För 1), försöka hitta kakelfog i så nära nyans som möjligt och fylla i där det lossnat
För 2), hitta en silikonfog i liknande färg och bara smeta på lite och täcka hålet

Låter detta som en rimlig plan? Jag har aldrig grejat i våtrum innan men är normalhändig så tänker att jag kanske kan lösa det här själv utan att behöva ta hit en plattsättare.

Vidare så har jag läst på lite och som jag förstår det så har fog ingenting att göra med tätskiktet i sig utan att det rör sig mer om estetik?
 
  • Närbild på kaklad hörna med markerat område som visar fallfel i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kakelvägg med två markerade områden som visar en spricka längs kakelfogen och skadat kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med vita kakelplattor och skarven till golv, markerad med röd ruta, text "Fall 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kramla
Hej o välkommen till Byggahus!

Det ser ut att vara en vägghängd wc som troligen troligen är monterad på inklädd fixtur, att det lossnar fog är för att något rör sig, sviktar vid belastning när wc stolen används.

1. Fogar du i med kakelgolv kommer det att lossna inom kort igen.

2. foga i med silikon kan gå om du hittar hyfsat rätt i färg men detta beror på hur mycket det rör sig.

3. Åtgärda med att gör om från början och bygg den på rätt sätt utan svikt.

4. Ställ en tvättkorg/ sophink för och försök glömma.

golvvinkeln där det glipar med silikon är det bara att lägga i och dra av jämnt.

//Kramla
 
  • Gilla
axelniklasson
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Hej o välkommen till Byggahus!

Det ser ut att vara en vägghängd wc som troligen troligen är monterad på inklädd fixtur, att det lossnar fog är för att något rör sig, sviktar vid belastning när wc stolen används.

1. Fogar du i med kakelgolv kommer det att lossna inom kort igen.

2. foga i med silikon kan gå om du hittar hyfsat rätt i färg men detta beror på hur mycket det rör sig.

3. Åtgärda med att gör om från början och bygg den på rätt sätt utan svikt.

4. Ställ en tvättkorg/ sophink för och försök glömma.

golvvinkeln där det glipar med silikon är det bara att lägga i och dra av jämnt.

//Kramla
Hej Kramla!

Stort tack för svar! Det är mycket riktigt en vägghängd wc och man kan känna att den sviktar något när man sätter sig. Inte mycket, men det känns lite. Vi testar nog med alternativ 2 och försöker fylla i med silikon i rätt färg mest för att det inte ska vara ett gapande hål mellan plattorna.

Vet du om man bör misstänka risk för fuktskada vid sprucken kakelfog på det här sättet? Försöker besluta kring huruvida vi ska ta hit en fackman eller inte.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
A axelniklasson skrev:
Hej Kramla!

Stort tack för svar! Det är mycket riktigt en vägghängd wc och man kan känna att den sviktar något när man sätter sig. Inte mycket, men det känns lite. Vi testar nog med alternativ 2 och försöker fylla i med silikon i rätt färg mest för att det inte ska vara ett gapande hål mellan plattorna.

Vet du om man bör misstänka risk för fuktskada vid sprucken kakelfog på det här sättet? Försöker besluta kring huruvida vi ska ta hit en fackman eller inte.
Jag förutsätter att det är riktigt utfört, alltså tätskikt bakom och under fixtur med denne monterad efteråt och inklädd med skivor o kakel.
Då skall det inte vara någon fara för blivande fuktskada, detta kan gå att kolla upp med de dokument som finns från badrumsrenoveringen.

Alternativt går det att inspektera hur det är utfört via spolpanelen eller om locket/hyllan går att lyfta.

Svaren av detta avgör hur du skall gå vidare.

//Kramla
 
  • Gilla
axelniklasson
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Jag förutsätter att det är riktigt utfört, alltså tätskikt bakom och under fixtur med denne monterad efteråt och inklädd med skivor o kakel.
Då skall det inte vara någon fara för blivande fuktskada, detta kan gå att kolla upp med de dokument som finns från badrumsrenoveringen.

Alternativt går det att inspektera hur det är utfört via spolpanelen eller om locket/hyllan går att lyfta.

Svaren av detta avgör hur du skall gå vidare.

//Kramla
Tack för att du vägleder i detta, mycket värdefull information :)

I vårt kvalitetsdokument (BKR) som vi fått från säljarna saknas uppgifter om vilket tätskiktssystem som använts för vägg våtzon 1 (toaletten är ca 4 dm från duschzon), så vi vet faktiskt inte. Vi vet dock att VTg användes för golvet och VTv för vägg i våtzon 2, samt att det är gjort av behörig entreprenör så jag utgår från att det finns korrekt tätskikt även i våtzon 1 uppsatt vid ett tidigare tillfälle och att badrummet är korrekt gjort. Badrummet är ca 4 år gammalt och att det inte har varit några konstigheter vad vi vet ännu (flyttade in för 3 månader sen) borde vara ett gott tecken - det hoppas vi iallafall.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
BirgitS
Normalt är det ju långa garanti- och reklamationstider för byggarbeten som badrumsrenovering så det kan vara bra att kontakta företaget och höra vad de säger, även om de anser att de inte behöver göra något nu så har ni alla fall påtalat att det rör sig viket kan vara viktigt den dag det verkligen blir ett problem.

VT står för vattentätt vilket ju är kravet även för duschen. I och med att det inte står ett F (VTvF, VTgF) så är det nog ett rollat tätskikt som bara får användas på betong, puts och murverk (massiv konstruktion). Är huset byggt med sån konstruktion?
 
  • Gilla
axelniklasson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt är det ju långa garanti- och reklamationstider för byggarbeten som badrumsrenovering så det kan vara bra att kontakta företaget och höra vad de säger, även om de anser att de inte behöver göra något nu så har ni alla fall påtalat att det rör sig viket kan vara viktigt den dag det verkligen blir ett problem.

VT står för vattentätt vilket ju är kravet även för duschen. I och med att det inte står ett F (VTvF, VTgF) så är det nog ett rollat tätskikt som bara får användas på betong, puts och murverk (massiv konstruktion). Är huset byggt med sån konstruktion?
Tack för svar! Den som reparerade badrummet för 4 år sedan har tyvärr avlidit, så det går inte att få fram mer information än vad som framgår i kvalitetsdokumentet tyvärr.. Vi bor i en bostadsrätt och vet inte hur konstruktionen ser ut. Det som är lite konstigt är att det inte framgår alls vad för tätskikt som använts i våtzon 1 (som för en glad amatör känns som den klart viktigare våtzonen). Vi pratade med BKR om detta och deras gissning var att noteringen som gjorts för våtzon 2 även gäller för våtzon 1 och med tanke på att entreprenören var behörig vid tidpunkten får vi nog bara utgå från att hen hade koll på regelverket gällande när rollat tätskikt får användas. Vi har ingen anledning att misstänka något fel förutom att kakelfogen spruckit och att det är lite svikt i toalettstolen - allt annat fungerar kanon. Om detta låter knasigt får ni gärna säga till, har försökt läsa på så mycket det går om regelverk i våtrum det senaste och det är helt klart en ny värld :)
 
  • Delvis ifyllt kvalitetsdokument för badrumsrenovering med titeln "Kvalitetsdokument" och vattenstämpel "Våtrum".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Företaget borde ha haft en ansvarsförsäkring som kan användas även efter att företaget har upphört, dock kan det ju vara besvärligt att veta vilket bolag det är om inte säljaren tog reda på den. För som jag ser det är ju infästningen av toaletten felgjord och det är nog risk för att det blir fler sprickor under åren som kommer.

Flerfamiljshus är ju ofta i betong/lättbetong och då är det ju ok med rollat tätskikt.
 
  • Gilla
axelniklasson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Företaget borde ha haft en ansvarsförsäkring som kan användas även efter att företaget har upphört, dock kan det ju vara besvärligt att veta vilket bolag det är om inte säljaren tog reda på den. För som jag ser det är ju infästningen av toaletten felgjord och det är nog risk för att det blir fler sprickor under åren som kommer.

Flerfamiljshus är ju ofta i betong/lättbetong och då är det ju ok med rollat tätskikt.
Bra poäng! Det framgår ett försäkringsnummer i kvalitetsdokumentet så ska ta och ringa försäkringsbolaget imorgon och se om det går att använda den försäkringen. Tack!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.