Hej, första inlägget på byggahus!
Vi ska få fiber draget till huset i sommar och de kommer att dra in den via samma rör som telekabeln.
Röret för telekabeln i dag landar bakom ett skåp i ett badrum på källarplan och kabeln snirklar sig sedan upp till våningen ovanför. Jag behöver få upp fibern samma väg eftersom våtrum är en tveksam placering av "fiberomvandlaren". Eftersom väggarna är tjockare i källaren kunde den som gjorde den här dragningen (jag vet inte hur gammal den är) inte komma rätt inpå väggen utan de har borrat någon decimeter från väggen och lagt ned kabeln i ett spår genom parketten, och sedan fyllt igen spåret med någon slags gegga.
Jag skulle behöva lyfta på några bitar i golvet för att kunna stoppa ner ett riktigt rör till källaren så att jag får plats med både fiber och telekabel i samma, men jag vet inte hur jag ska göra utan att bryta sönder golvet helt. Den bit som är borrad och fräst är väl inte mycket att ha egentligen men jag tänkte att jag kunde limma och laga den lite snyggt och se slipa och behandla hela golvet.
Finns det något fiffigt sätt att få loss bitarna? De går att skjuta lite fram och tillbaka om jag bryter lite försiktigt.

Bifogar bild på den vackra lösningen.

bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får helt enkelt bryta upp bitarna. De ser limmade ut och antagligen kommer de att spricka. Eftersom de är spontade är det enda sättat att bryta upp dem. Alternativt sågar du bara bort en bit med en Fein som gör att du kan borra i ett 16 mm rör. Spara biten du sågar bort så du kan täcka runt hålet med den sen...
 
Tack för rådet, jag ska pröva att såga ur en lagom stor bit, och förhoppningsvis går det att limma på den igen. Eller så får jag skära till en ny ekbit i rätt storlek och knacka i hålet - den biten som ligger är rätt styggt misshandlad. Någon Fein har jag inte men väl en gammal dremel som det nog ska finnas sågklinga till.
 
På bilden ser det ut som en bit är fastskruvad. I så fall, prova att lossa skruvarna. Det kan vara "slutbiten", den som inte gick att fästa med spont och ev. dold spik.
 
Tack för den! På bilden fanns ingen slutbit, men väl en meter till höger. Den och två bitar bredvid kom loss lätt men resten måste jag nog försöka kapa spikarna under på med ett bågfilsblad eller dylikt. Har ingen brytmån när allt är spontat. Och de verkar dessutom vara limmade i varandra, är det så man gör? Är nybörjare på det här.
 
Rev gammal fiskbensparkett idag. Feinade sponten på en bit och rev resten med huvudnyckeln. Alla golv är olika, men det var inte en enda bit som förstördes!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.